Als je denkt dat je ooit de baas bent geweest in een auto met 400 pk, dan gaat dit monster je wereld compleet aan gort scheuren. Maak kennis met de Hennessey Venom F5 Revolution LF, een krankzinnig one-off project dat meer power onder de kap heeft dan sommige straaljagers. En ja, hij heeft een handgeschakelde zesbak. Geen flippers. Geen assistentie. Gewoon jij en je klamme handen op een milled aluminum pook die schreeuwt om mishandeling. Deze Amerikaanse hypercar is gebouwd in opdracht van verzamelaar Louis Florey, een man met te veel geld en (blijkbaar) extreem goede smaak. Het beest werd tijdens
Monterey Car Week onthuld bij The Quail, Ook wel het Walhalla van peperdure speelgoedjes voor grote jongens.
Wat maakt deze F5 LF zo speciaal? Nou, om te beginnen zit er een 6,6-liter twin-turbo V8 onder de kap, liefkozend 'Fury' genoemd. En dat is geen marketingbullshit, want het blok knalt 2.031 pk naar alle hoeken van je ruggengraat. Genoeg om je nekspieren te laten protesteren nog voor je de tweede versnelling hebt geraakt.
Luxe en kracht
De body is gehuld in Cocoa Brown carbonfiber, geen wrap, maar echt carbon met chocoladekleurige vibes en afgewerkt met River Sand Metallic details. Vanbinnen is het net zo sexy met klok-geïnspireerde schakelaars, een bolt-action handrem (ja echt), en een cockpit die aanvoelt als een horloge op steroïden.
Dankzij het nieuwe Evolution-pakket krijg je extra aero's zoals een hogere achtervleugel, agressieve fenders en een lipspoiler die je bij 300 km/u nog op het asfalt houdt. En de upgraded ophanging zorgt dat je dit beest ook op het circuit met droge onderbroek kunt temmen (of niet).
Volgens baas John Hennessey is dit “de ultieme uiting van de Amerikaanse droom”. Wij zeggen: dit is
Fast & Furious meets
Red Dead Redemption, maar dan op vier wielen met een handbak.
Conclusie? Deze hypercar is geen vervoersmiddel. Het is een oorlogswapen voor de openbare weg. En helaas is hij one-of-one. Dus tenzij je miljardair bent én Louis Florey heet, kun je alleen maar kwijlen vanachter je controller. Maar man… wat een machine.