De Mercedes G-Klasse is een icoon binnen de wereld van de bolides. Het tijdloze design en de ongekende prestaties maakten deze wagen tot een echte legende. Het is dan ook niet gek dat de prijs van deze wagens door het dak gaan. Nu heeft een private Nederlandse verzamelaar een volledige collectie van deze vierwieler aangeschaft bij Mercedes-Benz Den Haag.
De G-Klasse kent een rijke geschiedenis. Zo begon het allemaal als een Duits-Oostenrijks idee. Misschien ken je die leuke brommers nog waar die nozems op rond reden. Juist, de Puch. Nou, de G-Klasse is ook als Steyr – Daimler - Puch geboren. Ookwel de zeecontainer genoemd. Mercedes en de Oostenrijkse fabrikant bedachten een offroad voertuig die door de bekende designer Bruno Sacco getekend werd. In de eerste jaren hadden de G’s ook puch emblemen op de grill in plaats van de Mercedes-ster. De bolide groeite uit tot een echt icoon en is altijd trouw aan zijn vorm gebleven. Zo passen alle lampen, deuren en de knipperlichten van de moderne G-Klasses ook op de oude modellen.
Bij Mercedes-Benz in Den Haag hebben ze een wel erg speciale tentoonstelling staan. Het gaat om 24 korte G-Klasses. Deze wagens staan niet voor niets bekend om ongeëvenaarde klasse en een belachelijke performance. Naast felbegeerd te zijn, staan deze wagens ook bekend om hun rijke historie. Wij zijn uitgenodigd om bij Mercedes-Benz in Den Haag deze geweldige tour mee te maken en wat hebben we genoten.
Eenmaal bij Mercedes aangekomen werden we hartelijk ontvangen door een medewerkster van Mercedes. Na een goed kopje koffie kwam onze gids aan, de marketing coördinator Julian Hagen. Deze loodste ons naar een hele speciale wagen toe. De G-Klasse pick-up die in de nieuwe film van John Wick heeft gespeeld. Na een kort maar barbaars ritje kwamen we aan in de beveiligde hal.
In de hal aangekomen zagen we allerlei belachelijk dikke wagens. Wat het meest opviel was de Maybach. Wat moest deze daar? Julian antwoord: “Ja, dat zijn de wagens waar bekende mensen in worden vervoerd.” Niet lang daarna lopen we een glazen aquarium in. Jullie kennen het wel, dat glazen gebouw dat je van de snelweg kunt zien. Hierin vinden we een belachelijk grote lift. In deze lift passen twee flinke olifanten, om de orde van grootte maar eens even aan te kaarten.
De G-Klasses zijn er in één volledige rit ingereden. Bij sommige van deze wagens hebben de heren lucht uit de banden moeten laten lopen en aan de bolide moeten hangen. Anders pasten deze wagens niet in de lift. Ook hebben zij bij één bolide de volledige LED-balk moeten afschroeven zodat deze de lift in kon.
We begonnen met het rondloeren. De wagens waren groot, ruig en beschikten toch over de charmes die geen andere bolide heeft. De rechthoekige terreinwagens zagen er spik en span uit. Ze waren zowel van binnen als van buiten nieuw. We liepen van wagen tot wagen en konden geen enkele oneffenheid vinden. Zelfs de spalkmaten waren perfect. Nou goed, één of twee van deze wagens had enkele gebruikssporen, maar bijna niet noemenswaardig. Moet een fortuin hebben gekost om de wereld rond te speuren voor deze bolides.
Je hebt altijd die speciale parels. Net als die ene knappe meid op de dansvloer. Hier zaten er enkele van tussen. Neem bijvoorbeeld de groene 230. Deze G is bij de Duitse grenswacht (Bundes grens Schutz) vandaan gehaald en heeft een dakluik waardoor de grenswachters konden surveilleren. De BGS is altijd voorzien van een standkachel zodat de mannen het niet koud kregen. De motor moest immers uitblijven zodat ze geen geluid maakten.
Van oud gaan we naar jong. Want als juweel staat er ook een korte G 500 cabriolet. En niet zomaar een, nee de Final Edition. Dit is de laatste uit de verzameling en komt uit 2013. Deze is met maar 14.000 kilometer op de teller eigenlijk gloednieuw.
Wij zijn natuurlijk erg onder de indruk van deze verzameling en raden je aan om even naar rechts te kijken als je op de A4 bij Den Haag richting Leiden rijdt want het ziet er spectaculair uit. Helaas is het niet mogelijk om zelf langs de G-Klasses te kijken. Het is immers een gesloten expositie, maar dit mag de pret niet drukken. Wij kijken uit weer eens zo’n dikke expositie te mogen bewonderen.