Vroeger was alles beter. Het aanschaffen en het bezitten van een F1-auto was ook een stuk goedkoper. Tegenwoordig zijn de auto's veel technischer en daardoor duurder in onderhoud. Zo liggen de prijzen voor F1 auto’s als snel tussen de 1 en 30 miljoen dollar. Dus wat doe je als je geen rijke stinkerd bent maar toch een onwijze passie hebt voor racen, hoe ga je dan te werk? Wij vertellen je alles wat je moet weten over het kopen van een Formule 1 auto. Peter Haynes, een Consigning Specialist bij RM Sotheby's, werd hierover geïnterviewd door Maxim. Volgens Peter is de markt voor Formule 1-auto's erg klein. Ook is de waarde van de auto’s zijn niet altijd in verhouding geweest met de historische betekenis ervan. Auto's uit de jaren '40, '50 en zelfs de vroege jaren '60 worden meer beschouwd als Grand Prix auto's. De eerste Formule 1-race vond technisch gezien plaats op Silverstone in Engeland in 1950. Auto's uit deze Grand Prix-periode zijn technisch gezien relatief eenvoudig, waardoor het makkelijker is om in het bezit te komen hiervan.
Evolutie van Formule 1-auto's
Sinds de jaren '70 zijn auto's geëvolueerd tot technologische hoogstandjes waarbij aerodynamica een belangrijke rol speelt. Vanaf de late jaren '80 hebben auto's zich ontwikkeld tot complexe computers op wielen met geavanceerde motoren, transmissies, sensoren en hydraulische systemen. Dit heeft het bezitten en onderhouden van een moderne Formule 1-auto tot een dure en gecompliceerde aangelegenheid gemaakt. Bovendien is het aantal circuits waarop moderne auto's kunnen racen afgenomen, waardoor de vraag naar deze auto's beperkter is geworden.
Lotus Type 72 Ford Cosworth in Circuit de Barcelona, Catalonië, Spanje.
Prijzen
De prijs van een Formule 1 auto kan variëren van enkele honderdduizenden tot miljoenen dollars, afhankelijk van de fabrikant, coureur en het aantal races dat de auto heeft gewonnen. Op veilingen zijn het de auto’s met een rijke geschiedenis en indrukwekkende prestaties die het publiek doen watertanden. Er zijn in ieder geval genoeg rijke verzamelaars die de middelen hebben om deze moderne auto's te onderhouden, wat heeft geleid tot een groeiende vraag naar de auto's.
Duurste F1 auto's
Als het gaat om de duurste auto die is verkocht tijdens een veiling dan staat de 1954 Mercedes W196 (chassis #6), een racemonster bij uitstek, zeker op pole position. Deze werd verkocht voor het ongelooflijke bedrag van $29,7 miljoen. Dit was de auto waar Juan Manuel Fangio in Duitsland en Zwitserland mee finishte. Auto’s met indrukwekkende prestaties en beroemde bestuurders doen het ook goed. De 1993 McLaren MP4/8A van Ayrton Senna werd in 2018 voor meer dan $4 miljoen verkocht. Een ander kroonjuweeltje is de Williams FW14 uit 1991 van Nigel Mansell, chassis #5. Deze was ook erg geliefd en bracht bij een veiling in 2022 bijna $4,5 miljoen op. En in 2021 bracht de eerste Formule 1-auto die ooit gereden werd door Lewis Hamilton, de 2010 McLaren MP4-25A, bijna $7 miljoen op.
Nieuw veilingrecord
Het meest recente veilingrecord was de auto van Michael Schumacher die voor bijna het dubbele de deur uitging dan waar hij voor werd geveild. Het gaat om zijn Ferrari F22003-GA uit 2003, die in november 2022 werd verkocht voor maar liefst $14,9 miljoen. In 2017 brak de auto nog het veilingrecord met $7,5 miljoen. Dit was de auto die Schumacher vijf overwinningen, twee podiumplaatsen, drie pole positions en zijn zesde wereldkampioenschap opleverde.
Er is echter één auto die misschien nog steeds als koopje beschouwd kan worden. De prachtige James Hunt 1974 308C Hesketh, een klassieker met een verhaal, werd onlangs verkocht voor 'een hoog bedrag met zes nullen'. Misschien dat dit model dan bovenaan je verlanglijstje kan?