Als je denkt aan een Ford Mustang, dan popt linea recta de diepe, gevaarlijke roffel van de 5,0 liter V8 in je brein op. Maar ook Ford moet met z’n tijd mee. Dus komt er een elektrische Mustang. In SUV-vorm, welteverstaan: de Ford Mustang Mach-E. Ons opperhoofd Chris vloog naar Los Angeles voor de onthulling. Een Mustang SUV? En dan ook nog elektrisch? Op het hoofdkantoor van Ford zijn er ongetwijfeld heel veel lange vergaderingen vooraf gegaan, voordat het lampje op groen sprong. Het is dan ook de lancering van het belangrijkste Ford-product van deze eeuw. Voor het eerst sinds 55 jaar wordt de Mustang-familie uitgebreid. En dan is het niet meer dan logisch dat dit met een SUV gebeurt. Porsche, Maserati, Lamborghini, Jaguar, Bentley, Rolls Royce, ze hebben tegenwoordig allemaal een snelle SUV in het assortiment zitten. Ford kan dus niet achterblijven. Maar elektrisch, dat is natuurlijk wel een dingetje.
Rocketship
Even over de naam: waarom is eigenlijk de naam van de Mustang erop geplakt? “Veel merken kunnen een
elektrische auto lanceren, alleen Ford kan een elektrische Mustang onthullen”, zegt een hoge pief van Ford. De naam Mustang roept natuurlijk wel iets op. Maar als je een vrouw en twee kinderen hebt, dan is een Grant Tourer niet het meest praktische vervoersmiddel. Voor die mensen is de Mustang SUV wel een uitkomst. Daarnaast moet er aan de toekomst worden gedacht, dus elektrisch. En ofcourse: laten we de centjes niet vergeten. Uiteindelijk moeten er vooral heel veel auto’s verkocht gaan worden, en dat gaat net effe wat makkelijker met een galopperend paard in het logo. Marketing wise slimme zet, dus. Zonder daarbij in te leveren op performance, zo legt Bill Ford (achterkleinzoon van oprichter Henry) uit aan Idris Elba, die als host van de presentatie fungeerde. Bill: “Als er een auto de pony-badge gaat dragen, dan moet ‘ie niet alleen lijken op een Mustang, hij moet zo rijden, hij moet voelen en hij moet de ziel van een Mustang hebben. Het is een echte drivers car en hij is beter voor planeet aarde. We wachten hier al heel lang op. And yes, it’s a rocketship.”
Specs
De Ford Mustang Mach-E, die eind 2020 op de markt komt, komt er in meerdere varianten. Je kan kiezen uit een standaard of een extended range accupakketje
en je kan gaan voor achterwiel aangedreven of vierwielaandrijving. De dikste variant wordt de GT, die komt met vierwielaandrijving en houdt het met een range van 600 kilometer ’t langst vol op een volle batterij. Bij de GT kun je rekenen op 465 pk en 820 Newtonmeter aan koppel. Exacte cijfers zijn nog niet bekend, maar de acceleratie van 0 naar 100 zal rond de drie seconden gepiept zijn. Dit wordt dus de snelst accelererende Mustang ooit. De topsnelheid is minder indrukwekkend, want die zal zo rond de 180 km/u gaan liggen. Bovendien zal je met zo’n snelheid nooit de range van 600 kilometer gaan halen. Precies dit is waar elektrische auto’s nog progressie moeten boeken, maar dat is ook iets waarvan je weet dat die ontwikkeling geheid gaat plaatsvinden.
Looks
Ford heeft haar designers uitgedaagd met de vraag: what does the future of emotive power looks like? Het is onmiskenbaar een Mustang. In de voor- en achterlichten herken je duidelijk het ontwerp van het Amerikaanse icoon. Verder is er veel aandacht besteed aan de scherpe daklijn, lange motorkap en de heupen. Waarop ‘ie wezenlijk verschilt is de grill. Geen grote luchthappers die een motor hoeven te koelen, dus dicht. Tof details is dat het paardje in het logo verlicht is. Al schijnt dit nog niet toegestaan te zijn in Europa. Dikke 20’’ inch (bij de GT, de rest moet het doen met 19” inch) velgen eronder en je hebt een kneiterdikke bak onder je hol. Qua looks is het interieur nog het meest baanbrekend. Met als absolute eyecatcher een scherm dat eruit ziet als een gigatablet. 15,5” inch groot maar liefst en uitgerust met de allernieuwste technologie. Je bent altijd maximaal een touch verwijderd van je basisscherm en je vindt daar alle info op die
je nodig hebt. Ze hebben eigenlijk gewoon een smartphone ontworpen, die in verbinding staat met jouw telefoon, inclusief de apps die je nodig hebt. In Amerika kun je zelfs een Domino’s app in je Mach-E installeren, zodat je vanuit je auto een pizza kunt bestellen. We hebben het even voor je nagevraagd, maar die optie komt er in Europa niet. Ook noemenswaardig is de samenwerking met Bang & Olufsen, waarvan de speakers smooth in het interieur zijn geïntegreerd. In het kader van connectiviteit: een toffe feature is dat je je de auto kunt ontgrendelen en activeren met je telefoon via de Phone as a Key-technologie.
Laden
Anders nog iets? In totaal zijn er 10 batterijen geïntegreerd in de bodem van de auto. Bij aankoop van een Mustang Mach-E krijg je een Ford Home Charge Cable, waarmee je 35 kilometer per uur oplaadt. Nachtje de stekker erin en je kunt de volgende dag weer het hele land door. Verder zijn er door Europa 125.000 laadstations waar je gebruik van kunt maken en daar komen nog 400 snellaadstations bij, die eind 2020 allemaal af moeten zijn. Het moet dus makkelijk mogelijk zijn om straks met je Mach-E op vakantie te gaan.
Prijs
Maarre, wat mag dit allemaal wel niet kosten? In elk geval geen BPM-slurper zoals de
benzine slurpende Mustangs . De Ford Mustang Mach-E is verkrijgbaar vanaf 48.000 euro en een beetje. Dan heb je het instapmodelletje. Het duurste model kost je een kleine 70.000 euro. Daarmee vist ‘ie in hetzelfde vijvertje als de Jaguar I-Pace en de net aangekondigde Tesla Model Y. Het wachten is totdat de EV-oorlog echt gaat losbarsten. Met de pony heeft Ford in elk geval een belangrijk wapen in huis om die strijd in Amerikaans voordeel te beslechten.
Meer beeld over de presentatie van de Ford Mustang Mach-E? Check onze Instagram Stories