Toen wij vroeger klein waren, wilden we heel graag een 45 kilometer-karretje als we 16 werden. Dat leek ons de droom. Snel scooterrijbewijs halen en dan helemaal de blits maken op de middelbare school. Een ‘auto’ zou nog cooler zijn dan een Vespa. Je raad het al. Dat gebeurde niet. We zijn altijd braaf naar school gefietst. Mocht je nu ook zo’n droom hebben, hoef je tegenwoordig niet meer naar merken als Canta te kijken. Fiat knutselt er nu ook een, de Topolino.
Het is de nieuwste trend in autoland. Piepkleine elektrische wagentjes waarvoor je alleen een scooterrijbewijs nodig hebt. Opel kwam al met zijn Rocks Electric en Citroën concurreert met de Ami. Fiat onthult nu de Topolino.
Fiat Topolino
De Opel en Citroën lijken nog erg veel op elkaar. Logisch misschien, beide bedrijven vallen onder het reuzenconcern Stellantis. Fiat ook. Daarom is het misschien niet verrassend dat de Italianen ook zo’n stadsmuis krijgen. Maar hij onderscheidt zich wel van de twee concurrenten. Het is namelijk een echte Fiat. Overladen met retrodesign waar we meteen Fiat 500-vibes van krijgen.
We weten alleen nog niet zoveel van de Topolino. Fiat onthult slechts deze ene foto en houdt ook de specs nog even achter de hand. De Opel en Citroën komen allebei met een motor van 8,2 pk en een accu die het 75 kilometer volhoudt. Dat klinkt niet heel indrukwekkend maar het is voldoende om lekker mee door de stad te crossen. We verwachten dat Fiat’s Topolino hier niet ver van af zal wijken.
Op de foto zien we dat de Topolino een roldakje krijgt, zodat je ook met open dak kunt rondkarren. Ook zijn de portieren een stuk touw, zoals we dat nog kennen van de Fiat 500 Jolly, al sluiten we niet uit dat hij uiteindelijk ‘normale’ deuren krijgt. Dat is toch net iets praktischer. De echte liefhebbers herkennen de naam waarschijnlijk ook al. Tussen 1936 en 1955 maakte Fiat ook al een Topolino.