Japan haalt alles uit de kast bij het vieren van hun 50-jarig Ferrari jubileum. In het National Art Center onthullen ze de nieuwe Ferrari J50 waarvan er maar tien worden gemaakt. Wat ons betreft hebben ze elke maand wat te vieren in Japan, wat een bak man. Met deze waggie gaan we een klein beetje terug in de tijd, naar de zo geliefde Ferrari-modellen uit de jaren ’70 en ’80. Net als die wagens zit de motor van de J50 vóór de achteras. Hij is gebaseerd op de 488 Spider en met de 3.9-liter V8 motor die 690 pk produceert, haal je een echt racemonster in huis. Deze motor won niet voor niks de International Engine of the Year Award.
Aan de wens om een zeer laag op het asfalt liggende roadster te creeëren is zeker voldaan, zonder de prioriteiten van Ferrari te verloochenen. De flanken van de auto zorgen voor de snelheid en wendbaarheid. De oplopende lijn die eindigt in de luchtinlaat achterop de auto zorgen ervoor dat de auto niks inlevert op deze gebieden.
De iconisch gespierde J50 leunt op geavanceerde aerodynamica; de voorbumper is compleet nieuw ontworpen en de radiateurs zitten dichter bij elkaar. Verder is het bovenste stuk van de voorruit verlaagd zodat de luchtstroom over de auto en achterspoiler trekt. Je kunt zelfs op je gemak van het motorgeweld genieten, want de engine is zichtbaar door een transparante polycarbonaat cover.
Aan de achterzijde ziet het er gevaarlijk uit. De diffuser, met speciaal ontworpen uitstulping, heeft wat weg van de naverbranders van een straalmotor. Hoe bruut kun je een auto maken, want de 20 inch velgen zijn ook speciaal ontworpen voor dit limited edition model. En dan hebben we het nog niet eens over de binnenkant gehad. De buitenkant van de wagen is verwerkt in de toffe sportstoelen in de auto. Wat een ongelooflijk zieke bak.
Foto's: Ferrari.