Ondertussen is elke autofanaat op deze planeet wel bekend met de SSC Tuatara. De snelheidsduivel van het Amerikaanse SSC is zonder twijfel de snelste productieauto die op dit moment over het wereldwijde asfalt rolt. Dat record heeft het namelijk gestolen van de Koenigsegg Agera RS. Nu heeft SSC haar plannen voor de toekomst op tafel gelegd en dat zijn niet zomaar plannen. Er komt namelijk een bloedsnelle elektrische Tuatara aan.
We schreven laatst nog dat Koenigsegg van plan is om het snelheidsrecord van SSC weer te verbreken met hun Jesko Absolut. Dat is voorlopig nog niet gebeurd. Sterker nog, op 25 mei meldde SSC nog op haar
eigen website dat ze hun eigen record hadden verbroken door met 474.8 km/u over de landingsbaan van het Kennedy Space Center te scheuren.
SSC heeft iets magisch
Het Amerikaanse SSC North America stond eerder bekend als Shelby SuperCars. Bij die naam krijgen wij natuurlijk al meteen kippenvel op de armen. Onze gedachten dwalen meteen af naar de legendarische Carroll Shelby en de fantastische wagens die hij ons na heeft gelaten. De Shelby Mustang is namelijk simpelweg gewoon een Amerikaans meesterwerk waarvan het water ons in de mond loopt. Toch moeten we je teleurstellen, voor zover dat mogelijk is. Jerod Shelby, oprichter van SSC North America, is namelijk geen familie van de Amerikaanse coureur. Overigens doet dat niet af aan de magie die rond de Shelby-naam blijft hangen. Sterker nog, voor ons wordt de naam alleen maar mooier en mooier.
Elektrische Tuatara
De SSC Tuatara is natuurlijk al de pure definitie van snelheid. Een prachtige combinatie van downforce en brute kracht zorgt ervoor dat het monster met bijna 475 km/u het asfalt aan gort kan rijden. Omgerekend is dat overigens 295 mijl per uur, wat bijzonder dicht bij de magische grens van 300 mijl per uur komt. Het vooruitzicht van een Elektrische Tuatara is dan ook niets minder dan fantastisch. Helaas kwam SSC in haar interview met
Motor Authority niet verder dan het delen van hun ideeën, waardoor we dus nog niks weten over specificaties. Toch kunnen we jullie al een paar dingetjes verklappen. Zo zei Jarod Shelby in het interview dat de elektrische Tuatara veel meer in balans zal gaan zijn dan zijn CO
2-uitstotende broer. Daarbij zouden bijvoorbeeld acceleratie en circuitprestaties boven de brute snelheid gezet worden. Daarnaast weten we dat dit monster gaat beschikken over elektrische motoren op de voorwielen waarmee we dus uit mogen gaan van een vierwielaandrijving. Toch wel lekker als je bij het stoplicht die Ferrari 488 Pista te kak moet zetten.
Tot slot werd in het interview met Motor Authority duidelijk dat de ontwikkeling van de elektrische Tuatara al begonnen is, maar dat dit buiten de ontwikkelingslijn van de normale Tuatara gebeurt. Daarom is het niet onrealistisch dat dit elektrische monster niet de naam Tuatar gaat dragen. Vinden wij best jammer, want E-Tuatara klinkt eigenlijk best lekker!