Spotgoedkoop in een elektrische wagen rijden? Het nieuwe Spaanse automerk Lupa gaat het voor je regelen! Spotgoedkoop is natuurlijk subjectief, maar ze zijn zonder twijfel goedkoper dan die dikke Tesla van je buurman. Er staan op dit moment drie modellen op de planning, en deze E26 is het meest concrete model. Wij vertellen je alles wat je wilt weten.
Lupa
De naam klinkt volgens ons een beetje als een soort glijmiddel, maar voor dat soort onderwerpen kun je beter
hier een kijkje nemen. In dit geval gaat het namelijk om het nieuwe Spaanse automerk Lupa. Het bedrijf werd in 2020 in Barcelona opgericht door Carlos Álvarez. Hij is een Spaanse ondernemer die naar eigen zeggen als testrijder alle vette bakken van McLaren Automotive mocht uitproberen tussen 2015 en 2020. Zijn bedrijf heeft tot nu toe drie
auto's aangekondigd: de E26, de E66 en de E137. Productie zou plaats moeten vinden in Uruguay, je weet wel, dat land met
al die mooie dames .
De eerste op het verlanglijstje van Lupa is de E26. Dit is een elektrische hatchback die, als alles volgens plan verloopt, al vanaf volgend jaar online te reserveren is met een bescheiden aanbetaling van slechts €100. Levering staat gepland voor 2023. Later volgen een elektrische bestelauto, de E66, en een elektrische SUV, de E137, de E23 op. Wat een nummers zeg.
Lupa E26
Het zou gaan om een vijfdeurs hatchback, die qua lengte matcht met een Ford Fiesta. Deze elektrische zonnestraal wordt aangedreven op een 50 kWh accupakket waarmee je zo'n 350 km zou moeten kunnen rijden. De batterij laadt in slechts 25 minuten op tot een niveau van 80%. De elektromotor levert 120 pk, waarmee je een topsnelheid van 150 km/u haalt en je in 9 seconden van 0 naar 100 km/u rijdt. Geen Tesla snelheden dus, maar dat kun je ook niet verwachten voor het prijskaartje van deze E26. Deze elektrische wagen kan wel semi-autonoom rijden op niveau 2. Dit houdt in dat de auto sommige zaken, zoals sturen, remmen en accelereren, zelfstandig zou kunnen doen, maar dat de bestuurder nog steeds zelf moet opletten in het verkeer en zo nodig de taken over kan nemen als hij moet ingrijpen.
Een ander opvallend feitje over deze gouden knoert, is dat hij ook zonder accu gekocht kan worden. Wij denken dat je dan niet van het terrein van de autodealer afkomt, maar er zal vast een logica achter zitten. Die logica is volgens Lupa zelf dat de accupakketten erg snel, in ongeveer een uur, verwisseld kunnen worden. Hierdoor zou het relatief eenvoudig moeten zijn om oude accu's met een teruggevallen capaciteit te vervangen door een nieuwe accu. De oude accu gaat overigens niet verloren, Lupa heeft het voornemen om deze een plekje te geven in hun 'PowerHome-module. Via die module kun je de oude accu thuis gebruiken om bijvoorbeeld de opgewekte energie van je zonnepanelen in op te slaan. Klinkt goed, toch?
Zoals al eerder genoemd, is de Lupa E26 absoluut geen Tesla. Dat geldt dus niet alleen voor de prestaties, maar ook voor het prijskaartje. Lupa verwacht voor de E26 een vanafprijs van €9.400 voor een acculoos model, en voor een minimum van €17.000 heb jij een modelletje inclusief batterij. Tesla hoeft dus nog niet bang te zijn voor nog een concurrent, maar als Lupa al zijn zaakjes goed op orde heeft kunnen wij straks relatief voordelig cruisen in een elektrische bak.