Dus, je wilt met je elektrische auto op vakantie? Maar de actieradius blijft een dingetje. Vanaf nu geen zorgen, want de experts van de Duitse ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) hebben meer dan tachtig elektrische auto's onder de loep genomen om te zien welke modellen je het verst brengen tijdens je autovakantie.
De ADAC-pro’s hebben hun oordeel gebaseerd op de ADAC Ecotest. Ze gingen ervan uit dat je met 90% volle batterij op pad gaat, want niemand wil met minder dan 10% in z’n accu nog een laadpaal zoeken. Ze hebben ook gekeken naar hoeveel je in 20 minuten kunt bijladen bij een snellader. Dit geeft je het ‘totale bereik’, oftewel hoever je komt zonder dat je telkens hoeft te stoppen om op te laden.
De Hyundai Ioniq 6 knalt de lijst binnen als nummer één! Met een accu van 77,4 kWh en achterwielaandrijving haalt deze bad boy met één laadstop een indrukwekkende 931 kilometer. Geen grap. Andere topmodellen die je niet zullen teleurstellen zijn de Lucid Air (859 km), BMW iX (835 km), Mercedes EQS (825 km) en de Polestar 2 (801 km). Deze jongens hebben allemaal een actieradius van meer dan 800 kilometer. Dus, of je nu naar Zuid-Frankrijk of de Alpen wilt, deze wagens brengen je er met gemak.
De ADAC zegt dat als je een totaal bereik van meer dan 750 kilometer haalt met één laadstop, je goud in handen hebt. Tot nu toe hebben dertien elektrische auto's dit voor elkaar gekregen. Nog eens 42 modellen met een bereik tussen 750 en 500 kilometer zijn 'geschikt voor lange afstanden'. En dan zijn er nog veertien auto's die met 500 tot 400 kilometer net aan het lange afstandscriterium voldoen.
Maar dan heb je de underachievers. Veertien elektrische auto’s hebben een actieradius van minder dan 400 kilometer en de Fiat 500e staat helemaal onderaan met een bescheiden 233 kilometer na een laadbeurt. Opvallend is dat Tesla, vaak gezien als dé koning van elektrische auto’s, in dit lijstje slechts in het middenveld eindigt. De Tesla Model X Long Range pakt de 13de plek en de Tesla Model 3 met maximale actieradius zien we pas terug op plek 23. Elon, wat is hier gebeurd?
Als je een elektrische auto koopt, moet je volgens de ADAC niet alleen naar de grootte van de batterij kijken, maar ook naar het stroomverbruik en hoelang het duurt om dat ding op te laden. Een goede voortemperatuurregeling van de batterij is ook cruciaal, zeker als je in koude omstandigheden snel wilt laden.
Als je deze zomer het avontuur aan gaat en de weg op gaat met een elektrische auto, vergeet dan niet je laadtijden te checken en plan ook stops slim.