Op de redactie vragen we ons soms af: "wie koopt nu een acht- of zescilinder om te forenzen?" Het antwoord is duidelijk: "weinig, waarschijnlijk." Deze schreeuwende benzineslurpers moeten daarentegen plaatsmaken voor de elektrische revolutie. Ben je het hier niet mee eens en wil jij je verzetten? Check dan veilingsite Bring a Trailer, waar nu een überzeldzame Mercedes-AMG SLS Black Series te koop staat. Mercedes-Benz en in het bijzonder de afdeling
AMG, maakt al jarenlang brute raceauto's voor de openbare weg. Een paar dingen zijn dan ook absoluut zeker wanneer je zo'n speciaal bestickerde Benz op de oprit hebt staan: je hebt een shitload aan vermogen, breekt menig nekje op de P.C. Hooftstraat en het rijplezier is niet in woorden te omschrijven. Dan heb je ook nog de 'Black Series' binnen het concern. Om een lang verhaal kort te maken; dit zijn de Mercedes-AMG modellen geïnjecteerd met een flinke spuit steroïden en geslaagde facelift bij de Bergman kliniek. De Mercedes-Benz SLS AMG Black Series die nu te veil staat op Bring a Trailer is er zo een.
Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
Eerder bracht Mercedes al de SLK 55 AMG Black Series,
CLK 63 AMG Black Series, SL 65 Black Series en de legendarische C63 AMG Black Series op de markt. Wat deze niet hebben in vergelijking met de bolide die nu te koop staat zijn vleugeldeuren en een frame dat is gebaseerd op de GT3-wagen. Het is
auto nummer vijf uit de Black Series lijn en al met al een lust voor het oog. De 6,2-liter V8-motor, die zowel in de standaard SLS AMG als in de GT3-racewagen wordt gebruikt, is gekieteld om nog meer vermogen en koppel te leveren, terwijl het aluminium chassis nog lichter is gemaakt. Het totaalgewicht van de SLS AMG Black Series is slechts 1550 kilogram.
Pferdestärke & leistung
Dan effe het vermogen, want hier is niets mis mee. Uit de 6.2-liter achtcilinder wordt ruim 631 pk en 635 Newtonmeter koppel geperst. Dit zijn ruim 60 paarden meer dan bij de normale SLS AMG. Met deze krachtbron ben je jouw roze papiertje binnen no-time kwijt. Niet in de laatste plaats door een supersnel 0-100 km/u sprintje van slechts 3,6 seconden en een topsnelheid van 315 km/u. Naast een geweldig vermogen, waarmee je elke jonge bink in een
Volkswagen GTI met knalpijp te kakken zet, is er ook gedacht aan het rijgedrag. Je moet tenslotte met de auto rijden en de auto niet met jou, hèhè.
Zo zijn de aluminium koppelbuizen vervangen door varianten van carbon, is de automatische versnellingsbak (met flippers) verder in de auto geplaatst om het gewicht beter te verdelen en zijn verschillende carrosseriedelen vervangen door lichter plaatwerk om de racebolide lichter te krijgen. Verder zit er onder de wagen keramische remmerij, grotere luchthappers om de hitte van deze remmen weg te voeren, een hugeass spoiler voor wat extra downforce en in de motorkap meerdere luchthappers om de warme lucht te laten ontsnappen. Dit alles tezamen maakt de Mercedes-Benz SLS AMG Black Series een auto om van te smullen, maar daarentegen ook eentje die jouw wil vermoorden als je niet goed oplet. Kortom, een droomauto voor iedere man die van een beetje fout houdt en geen vrienden hoeft te zijn met zijn buren.
Eine wunderschöne Maschine
Ja, als je nu nog niet verkocht bent weten we het ook niet meer. Misschien heb je dan gewoon iets tegen Duitse auto's of ga je in plaats van Zandvoort, graag naar de A12 op zondagmiddag. Enfin, wat maakt het ook allemaal uit. Smaken verschillen nu eenmaal, maar in tegenstelling tot de
MANSORY creatie van de Purosangue is dit wel een auto die goed is gelukt, althans dat vinden wij. Als je het beestje voorbij ziet rijden vallen een paar dingen meteen op. Allereerst de kleursamenstelling; je vindt op deze SLS namelijk niets anders dan zwarte details.
Logisch ook, want – je hebt de naam 'misschien' al voorbij zien komen – het is een Black Series. Daarnaast is de auto volgeplakt met carbondelen om hem nog meer als raceauto te laten ogen. Verder is het plaatwerk van de auto een stuk meer hardcore dan die van de normale variant. Zo is uit de zijkant een flinke hap staal genomen en is er op het kontje achter wat liposuctie uitgevoerd. De neus verschilt daarentegen niet zoveel. Hier zit gewoon een groter spoilerzwaard op, wat hem tevens niet misstaat. Als kers op de spreekwoordelijke taart zijn alle lichten getint.
Schönheit kommt von innen
Als we de deur opentrekken en het interieur bekijken, worden we meegenomen in een oase van Duitse luxe en sportiviteit. Het is een typische mix van carbon, leer, alcantara en rode stiksels. Mocht je het beestje willen hebben, zoek dan even een goede bank om hem te financieren of plunder die oude sok. Op het moment van schrijven staat
het hoogste bod op net geen 500.000 Amerikaanse dollar. Niet vreemd als je alles bij elkaar neemt en je ook nog eens realiseert dat er slechts 138 stuks van de band zijn gerold. Pinnen of contant?