Knallen zit duidelijk in het DNA van Suzuki. Is het niet op een Hayabusa of een GSX-S1000, dan wel in het water. Naast auto’s en motoren hebben de Japanners ook nog buitenboordmotoren in het assortiment zitten. Als je dan uit varen wordt gevraagd om te varen met de Brig Eagle 10 waar twee 350 pk motoren van Suzuki achter hangen, dan ga je daar natuurlijk op in.
Een palmboom wuift langs het water, de lucht is strakblauw en het zonnetje produceert wat zweetdruppeltjes op ons voorhoofd. We zijn niet in Monaco, Marbella of Mallorca, maar gewoon in Lelystad. Het is een van de warmste dagen van het jaar en die palmboom staat op het punt om weer weggesjouwd en ingepakt te worden. De afgelopen dagen vond Hiswa te water plaats, de jaarlijkse botenbeurs waar de botenbranche bijeenkomt om hun assortiment te showen.
Dat gebeurt in Bataviahaven, waar je om de hoek bent van het Markermeer. Een plek waar je nog ouderwets hard mag blazen. Dat komt goed uit, want de Brig Eagle 10 waar we vandaag in plaatsnemen is gemaakt om hard te gaan. Hij is licht, vol vermogen en uitermate wendbaar. Zie dit als de Porsche 911 GT3 van het water. Dit is een high performance power rib waar de snelheidsfreaks spontaan van beginnen te watertanden.
Het is niet zo dat Suzuki zelf nou heel veel ribs verkoopt. Ze leveren vooral de motoren die de motorboten aandrijven. Dat gaat van instappertjes met 2,5 pk waar je je neefje rustig mee door de grachten kan tuffen, tot brute V6 beukers die flinke golven veroorzaken. Die laatste zit achter deze Brig Eagle 10. Het gaat hier om de DF350A, een motor a €35.999 per stuk. De machine is met een cilinderinhoud van 4,4 liter zelfs de grootste V6 op de markt. Yep, daar kun je mee aanmeren in de haven. Bijzonder hieraan is het Suzuki Dual Prop System, dat het motorvermogen dankzij twee tegengesteld roterende propellers nog efficiënter in voorwaartse stuwkracht omzet. Het smallere staartstuk vermindert daarbij de stromingsweerstand onder water. Het zorgt ervoor dat je in zes seconden van 0 naar 50 km/u vaart, van 0 naar 80 leg je af in 12 seconden en de topsnelheid ligt over de 100 km/u.
Ondanks dat het de grootste V6 is, is de buitenboordmotor zeer licht en efficiënt. Als we de techniek induiken: de compressieverhouding is 12:1, de hoogste ooit voor een buitenboordmotor in serieproductie. Dit zorgt voor een sterk verbeterd rendement van de verbanding, wat weer resulteert in een bijzonder laag brandstofverbruik. Dat scheelt flink wat liters in de 585 liter grote tank.
Met een lengte van 9,95 meter en een breedte van 3,40 meter is de Brig Eagle 10 het vlaggenschip van de Eagle-serie. Hang daar een paar Suzuki motoren a 350 pk per stuk achter en je hebt een beuker van een boot te pakken. De Brig Eagle is met een drooggewicht van 2200 kilo immers een lichtgewicht in botenland. Kapitein Jeroen: “Met deze combinatie van boot en motoren, kun je een topsnelheid halen die boven die 100 km/u ligt. Dat is serieus snel.”
Naast snelheid, heeft ‘ie ook nog prima comfort. Zo kun je er volgens de fabrikant 12 man op kwijt. Dat kan ook, al wordt het dan wel erg druk. Een groepje van zes vrienden kun je sowieso prima kwijt. Ook lekker: de boot beschikt over een cabine met daarin een tweepersoonsbed. Op vakantie naar Friesland met de speedboot? Go for it! Ook een toilet is aanwezig, wat zeker op de middagen varen waar de nodige biertjes achterover worden getikt een prettige toevoeging is. Optioneel kunnen er ook nog een koelkast en een spoelbak worden geplaatst in de bestuurdersbank.
Tof is ook de cockpit van de Brig Eagle 10. In het geïntegreerde scherm is een touchscreen aanwezig, die jou vervolgens alle relevante informatie vertelt. Waar vaar je, hoe hard vaar je en overige data wordt allemaal gecommuniceerd. Het varen an sich is ook vrij simpel. Het wordt helemaal makkelijk gemaakt door het nieuwe stuursysteem. Met het revolutionaire Suzuki Precision control, steer by wire joystick en een dockfunctie is controle kinderspel geworden. De motoren kunnen hiermee zelfs afzonderlijk van elkaar bewegen, je hoeft geen bijzondere kapitein te zijn om zelfs zijwaarts veilig aan te leggen in de haven. Wij mogen ook nog een stukje varen en dat gaat echt heel easy. Ook op topsnelheid.
Als je 100 km/u in een auto op de snelweg rijdt, lijkt het alsof je stilstaat, 100 km/u op een motor is al een véél grotere beleving, maar 100 km/u op het water is helemaal onvergelijkbaar. Op het water lijkt het alsof de snelheidsbeleving keer factor 10 gaat. We hebben ooit tijdens een zon, zee, zuip-vakantie op een waterscooter in Bulgarije eens 80 km/u gevaren. Toen waren we al behoorlijk omvergeblazen. Maar nu we de 100 naderen in de Brig Eagle 10 op het Markermeer weten we helemaal niet wat we meemaken. Onze haren gaan in standje Goku Super Sayan 3, ons t-shirt wil zich van ons bovenlichaam ontdoen en als we onze telefoon niet heel stevig hadden vastgehouden, was die door de wind zo in het Markermeer geslingerd. Het gaat écht ongelooflijk hard. Wat een genot om in te varen.
Wat kost dit heerlijke stuk waterpleziertuig vraag jij je af? Ja, voor de crème de la crème van de RIB-boten mag je wel dokken. De vanafprijs bedraagt 232.000 euro. Maar ja, als jij in je garage al een Ferrari, McLaren en een Hayabusa hebt staan, dan kan dat geld er voor een speedboot ook wel vanaf, toch?
Meer over de Suzuki motoren? Check suzuki.nl.
Lengte: 9,95 meter
Breedte: 3,40 meter
Doorvaarhoogte: 3,20 meter
Motor: 2x 350 pk
Gewicht: 2200 kg drooggewicht
Vanafprijs: 232.000 euro
Foto's: Laurens Koster & Epco Ongering Boottesten.nl