Suzuki heeft heel veel mooie tweewielers in de garage staan. Wat dacht je van de iconische Hayabusa ? Of alleskunner V-Strom ? Ook in het naked bike segment gooien ze hoge ogen. Wij gingen op pad met de Suzuki GSX-S1000 MotoGP Edition. Afgelopen zomer zijn wel al eens met de
GSX-S1000 op pad gegaan, maar dat was de reguliere editie. Dit is dus
de MotoGP Edition, of om helemaal volledig te zijn: de Suzuki GSX-S1000 MotoGP™ Street Xtreme Plus Edition. Het is in elk geval de versie waarvan alle alarmbellen in het FHM-kantoor gaan loeien. Onderhuids is het nagenoeg dezelfde machine als de GSX-S1000, maar nu voorzien
van een compleet ander uiterlijk dat volledig past bij z’n speciale titel.
Wow-factor
Ons vorige testexemplaar was uitgevoerd in
Glasse Matte Mechanical Grey , dat vonden wel een tof kleurtje. Maar nu verlekkeren we ons helemaal aan de kleurstelling. Net zoals bij het MotoGP team is hoofdkleur in het felblauw, afgewisseld met fluorescerend geel. Dat laatste zie je bijvoorbeeld terug in de wielen en in de kappen aan de achterkant. Het is exact deze kleurstelling waarmee Joan Mir van Team Suzuki Ecstar in 2020 wereldkampioen werd. Verder is ‘ie voorzien van bestickering zoals ook dit jaar op de
motoren van coureurs Joan Mir en Alex Rins ook te zien is. Ecstar en Motul zijn bijvoorbeeld de sponsoren die je aantreft op de bike. Verder tref je op de kont nog een subtiele hint aan naar het wereldkampioenschap. Waar die zich nog verder in onderscheid? Ander zadel, LED-knipperlichten en de uitlaat. In plaats van een standaard pijp, is ‘ie nu
voorzien van een exemplaar van Yoshimura. Het geeft ‘m direct zo’n bruter uiterlijk. Echt een hele dikke verbetering. Verder zijn het details waarop ‘ie verschilt van z’n net iets bravere broertje. Zo is op de MotoGP Edition de kentekenplaat een stuk sportiever geplaatst en zijn er andere spiegels op gemonteerd. Al deze toevoegingen zorgen voor een dikkere en sportievere look. Waar we al onder de indruk waren van de reguliere GSX S1000, daar heeft de MotoGP Edition helemaal de wow-factor.
Niet alleen bij ons, ook bij het tankstationpubliek maakt ‘ie indruk. Terwijl we onze snelle vriend wat lekkers te drinken geven, roept een voorbijganger vol bewondering ‘Wat een beuker!’ naar ons toe. Daar zit geen woord Japans bij. En dan heeft hij er nog niet eens op gereden. Want hoe mooi deze bike ook mag zijn, het allerleukste vindt pas plaats als je erop zit.
We zijn
en route op een prachtige tocht door het Groene Hart. Bij Roelofarendsveen zijn we van de snelweg gegaan om langs dorpjes als Hoogmade, Woubrugge, Ter Aar, Zevenhoven, Aarlanderveen en Bodegraven te cruisen. Het is een zonnige zondag en op deze N-wegen is er genoeg ruimte om af en toe de gashendel eens even lekker open te trekken. De tandjes, wat een vuurpijl! We hebben het natuurlijk al een keer mogen ervaren, maar dit soort snelheidssensaties wennen nooit. Tussen je benen ligt een 999 cc viercilinder die goed is voor een vermogen van officieel 152 pk. Maar zoals een bescheiden Japanner betaamt, kun je daar in werkelijkheid nog wel wat peekaatjes bij optellen. Naar verluidt komt het totaal op 160 pk te liggen, dat is meer vermogen dan grofweg 85% van de auto’s in Nederland (en dat op twee wielen en een fractie
van het gewicht). Wat door de technici met name ijzersterk is gedaan, is hoe dat vermogen is opgebouwd. Ondanks de lineaire vermogensopbouw (altijd en overal power) blijft ‘ie te allen tijde goed en veilig te rijden. Je kan bij wijze van spreken net je rijbewijs van het gemeentehuis hebben opgehaald en gelijk op deze motor stappen. Raden we dan weer niet per se aan, want het blijft een motorfiets om voorzichtig mee om te springen. Wat ons tevens erg kan bekoren is z’n stuurgedrag: heel direct. Zoals Virgil van Dijk een lange pass vanuit achteruit verstuurt, zo zuiver kun jij de motorfiets op die vierkante centimeter van het asfalt plaatsen.
Mozart
In totaal kun je doortrekken naar zo’n 11.500 toeren per minuut. Hoe dichter je het rode gebied nadert, des te sensationeler het wordt. Niet alleen in snelheidssensatie, ook in sound. Zeker tussen de 9.000 en 11.500 tpm jankt de GSX-S1000 er lustig op los. In combinatie met de formidabele quickshifter kun je jouw inner Mozart releasen en machinale muziek componeren. Heerlijk om op de snelweg in een tunnel terug te schakelen naar z’n tweede of derde, om dan weer alles uit de kast te trekken en het einde van het toerengebied te verkennen. Wat is dit lekker!
Golden retriever
De GSX-S1000 MotoGP Edition is die kwispelende golden retriever die vol enthousiasme telkens weer de weggegooide bal komt terugbrengen en met grote ogen vraagt of je ‘m alsjeblieft nog een keer zo ver mogelijk kan gooien. Wat een speeltje om mee te rijden. Tegelijkertijd zit daar ook wel een beetje een nadeel, want het nodigt wel heel erg uit om hard op te rijden. Voorzichtigheid is geboden, voor zowel je eigen fysiek als dat roze kaartje in je portemonnee. Maar daar ben je altijd nog zelf bij. Dat we fan waren van de GSX-S1000, was al duidelijk uit de
vorige review . Maar de MotoGP Edition is echt nog een klasse vetter. Wat ons betreft is de meerprijs van €1.749 volledig gerechtvaardigd. Met al die extra
sporty accessoires heb je echt een dikke eyecatcher van een naked bike te pakken. Reserveer Circuit Assen maar alvast, wij komen d’r aan!
Meer info of een proefrit maken op de Suzuki GSX-S1000? Ga naar suzuki.nl Specs Suzuki GSX-S1000 MotoGP Edition
Motor: viercilinder
Cilinderinhoud: 999 cc Vermogen: 152 pk
Koppel: 106 Newtonmeter bij 9.250 tpm Gewicht: 214 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 19 liter
Prijs Suzuki GSX-S1000 MotoGP Edition:€16.749,-
Gallery
Credits
Tekst + foto’s: Chris Riemens