Stop wat je doet, Kawasaki komt terug met een Supernaked die je ruggengraat alvast wakker schudt. De gloednieuwe Z1100 en de bad-ass Z1100 SE zijn hier, en ze maken een fenomenale comeback in het 2026-gamma. Deze machines ademen pure agressie, maar met alle hightech besturing die je stiekem toch wil. Onder de ruige looks van de Z1100 schuilt een compleet nieuw 1.099 cc vier-in-lijn motorblok. In eenvoudige woorden: meer power én meer lawaai in die lekkere midden-toeren waar je ‘m het liefste trapt. Kawasaki heeft slim geüpgraded. Ze hebben namelijk nieuwe inlaatkanalen, gasklephuizen en nokkenassen waardoor je elke toerenstoot voelt. Een zwaarder vliegwiel en aangepaste versnellingsverhoudingen maken ‘m zelfs over straat schijnbaar moeiteloos.
Elektronica
Deze Z-monster is uitgerust met elektronisch gestuurde gaskleppen voor superscherpe gasrespons. En daarbovenop krijg je direct een Up/Down Quickshifter waardoor je nóg sneller schakelt, Cruise Control en Traction Control. Kies uit drie rijmodi: Sport, Road of Rain. Je kan ook rogue gaan met de Rider mode, waar je zelfs Traction Control uit kunt schakelen. Voor degenen met een passie voor bochten is er een zesassige IMU (hierdoor weet de motor precies of hij schuin ligt in een bocht), hellingshoek-ABS en het indrukwekkende KCMF-systeem (systeem dat checkt hoe je een bocht in gaat) dat zowel remkracht als vermogen finetunet wanneer jij die apex aanvalt.
Hoe rijdt dit beest?
Opstappen is alsof je in een strijdrobot kruipt: actieve zithouding, maar zonder discomfort. Het stuur is 22 mm breder, 13 mm verder naar voren geplaatst. Dat betekent meer gevoel, en een betere controle. Voor je neus schittert een haarscherp 5-inch TFT-kleurendisplay, met turn-by-turn navigatie en spraakbesturing via de Rideology App. Kies tussen twee lay-outs, met of zonder prominente hellingshoekindicator, afhankelijk van je mood.
Design
Op het designvlak houdt Kawasaki vast aan het legendarische Sugomi-design: lage koplamp, scherpe LED’s, een gespierd silhouet dat zelfs stilstaand klaar is om aan te vallen. Nieuw zijn de vinnen onder de kuip en een geüpdatet windscherm dat je display beter beschermt.
Premium variant
En dan de premium versie: Z1100 SE. Kudos, want die maakt indruk. Denk: unieke kleurstelling, gouden veerpoten, Brembo monobloc remklauwen en -schijven met staalomvlochten leidingen. Achterop huist een Öhlins S46-schokdemper met externe veervoorspanningsregeling, dit is niet voor de show, maar voor geweldige handling.
Prijskaartjes? De Z1100 begint bij € 13.199, de SE-variant bij € 14.999. En ja, medio oktober slingert
Kawasaki deze monsters keihard de showroom in.