De Kalmar 7-97 E-Volt is letterlijk de 'groenste' Porsche 911 ooit

13 jul , 17:55 Machines
schermafbeelding 2024 07 12 161342

Bij FHM zien we vaak de meest uiteenlopende auto’s voorbijkomen, maar zo nu en dan valt er eentje op die je gewoon moet delen. Maak kennis met de Kalmar 7-97 E-Volt. Een elektrische restomod van de iconische Porsche 911 uit de 964-generatie. Dit is misschien wel de groenste, zowel letterlijk als figuurlijk, 911 die we ooit hebben gezien.

Kalmar heeft iets bijzonders gedaan met deze 911. Ze hebben namelijk flink ingezet op duurzaamheid door grote delen van de donorauto te hergebruiken. Denk aan veel aluminium en glas. Daarnaast hebben ze iets geniaals bedacht voor de carrosserie: nieuwe panelen van plantvezel. Deze innovatieve panelen zorgen voor maar liefst 78 procent minder CO2-uitstoot vergeleken met traditionele koolstofvezel panelen. Uiteraard blijft het gewicht van de Kalmar 7-97 E-Volt op een respectabele 1300 kilo, gelijk aan de originele Porsche 911 964 Turbo.

Porsche x Tesla

Het kloppende hart van deze elektrische klassieker is een gerecyclede Tesla Model S-aandrijflijn. De elektromotor op de achteras levert een stevige 456 pk en 600 Nm koppel. De originele benzine-964 Turbo had slechts 360 pk. Dan heb je overigens wel het fenomenale geluid in plaats van elektrisch gezoem. Dit elektrische beest sprint in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij een aerodynamischer ontwerp dan het origineel biedt de Kalmar 7-97 E-Volt een actieradius van 320 kilometer. Die acceptabele actieradius wordt mogelijk gemaakt door een 63-kWh batterij.

Foto: Kalmar 7-97 E-volt
Foto: Kalmar 7-97 E-volt

Interieur

Binnenin vind je alles wat je van een moderne luxe auto mag verwachten. Een moderne airco, een audiosysteem dat netjes in de vloer is weggewerkt en Apple CarPlay. De must-haves waar we tegenwoordig niet meer zonder kunnen heeft ie. Dan is er nog het interieur. Dit prachtige stukje binnenkant is afgewerkt met leer en iets dat ze ‘half-anilineleer’ noemen. Wij moesten ook even Googelen, maar het blijkt leer te zijn dat met een licht getinte kleurstof is behandeld. Dit zorgt voor een extra luxe uitstraling geeft.

Jan Kalmar

De oprichter Jan Kalmar is duidelijk trots op zijn creatie. “Voor ons moest het meer zijn dan gewoon een elektromotor in een 911 leggen. Dus we keken hoe ver we hem konden verduurzamen”, zegt hij. Dat duurzaamheid een prijs heeft, blijkt wel uit het kostenplaatje van de Kalmar 7-97 E-Volt. Voor deze groene krachtpatser betaal je namelijk een stevige 450.000 euro. Dat is exclusief de donorauto. Voor datzelfde bedrag kun je ook een nieuwe 911 S/T in Nederland aanschaffen of zelfs een appartement in de Randstad. Of nouja, dat is tegenwoordig ook alweer lastig. Toch is zo'n prijs begrijpelijk vanwege de exclusiviteit van deze futuristische sportauto.

Dus, heb je wat geld over en wil je rijden in misschien wel de groenste en meest unieke 911 restomod ooit? Dan is de Kalmar 7-97 E-Volt de auto voor jou. Alleen even sparen nog.

Delen met
Ook interessant