Porsche staat al decennialang in het rijtje met de dikste automerken ter wereld. Zo zorgt de 911 nog steeds voor staarwedstrijden met mannen op leeftijd, die bij elke 911 toch wel even blijven glunderen. Maar kinderen dromen weg bij het horen van het gebrul van de Duitse sportauto als die door de straat rolt. De 911 is niet alles wat zij in petto hebben, zo kennen we de Cayenne en de Panamera maar al te goed en wat dachten jullie van de iconische 959 Komfort ? De 928 was gedoemd om de 911 van de troon te stoten maar dit is echter nooit realiteit geworden. Vinden we het dan toch pas een echte Porsche als de motor in de achterbak zit?
Porsche 928
De Duitse Ferdinand Porsche richtte het bedrijf in 1931 op, waar hij begon met het ontwerpen en advies geven aan andere merken. Na de oorlog, in 1948, werd de eerste Porsche, de
356 , geïntroduceerd. Het was een lichtgewicht en extreem wendbare auto die snel erkenning kreeg in de autowereld. De 356 legde de basis voor het iconische Porsche-ontwerp en maakte Ferdinand Porsche hongeriger dan ooit.
928
In het jaar 1963 was het dan eindelijk zover, de geboorte van de iconische 911. Deze bolide staat bekend om haar 'dikke reet' en is uitgegroeid tot een van de meest iconische sportwagens ter wereld. Nadat het merk flink wat populariteit had verzameld met de 911 en verscheidene prestaties op race-circuits, was het tijd voor innovatie. Gedurende 'de seventies' kwam Porsche met idee om een auto te produceren met een 8 cilinder motor, nog gekker, de motor zou voorin geplaatst worden.
Chevrolet
Porsche wilde een touring model aan haar lineup toevoegen, om een grotere doelgroep aan te spreken. Tijdens het design process, zat het Amerikaanse Chevrolet in de knoop vanwege de veiligheid van een motor die achterin zit. Dit leverde speculaties over het bannen van motoren die achterin geplaatst zijn op. Hierdoor besloot Ferdinand Porsche dat de motor naar voren moest, maar dit was niet de enige aanpassing. Het nieuwe paradepaardje moest een combinatie van een sportauto en luxe vijfdeurs worden, gedreven door acht cilinders. De 928 debuteerde in 1977 op de Geneva International Motor Show, een jaar later begon de officiële verkoop die tot '95 duurde.
Specs
De Duitse wagen is niet alleen van binnen een en al techniek, maar ook van buiten. Zo is dit de enige Porsche met bollende koplampen, kleine lichtbulben die pas naar boven schuiven als je ze activeert. De spoiler geeft hem net die race-feeling, maar de grote futuristische ramen zorgen dan weer voor de nodige optische ruimte. Ook heb je in deze Porsche veel meer beenruimte dan bij de 911, niet dat het ineens prettig is om achterin te zitten hoor, maar je zou er wel mee kunnen reizen, met z'n tweetjes. Over de aerodynamische Porsche vorm hoeven we het verder niet te hebben, de geschiedenis heeft ons geleerd dat dat bij Porsche meestal wel snor zit.
Meer specs
Ook beschikt de 928 over een nieuwe as-ophang, de welbekende Weissach-as. Deze nieuwe manier om de as op te hangen is een voorloper van de hedendaagse actieve stuurinrichting. Porsche blijft ons toch altijd verbazen. Het resultaat creëert een stevige bijtende grip en stabiliteit in het bochtenwerk. De 928 S is hierdoor een mid-corner killer waardoor je flink gas kan geven en voldoende grip houdt.
Auto van het jaar '78
De 928 werd in 1978 verkozen tot de auto van het jaar. Een verkiezing waarbij 59 juryleden rekening houden met design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieubelasting en de prijs van een auto. Het is niet de enige keer dat Porsche in de prijzen viel, in 2020 mocht de Taycan, de bronzen medaille mee naar huis nemen.
Verlanglijstje
Nu het hele land op de hoogte is gesteld waarom de 928 eigenlijk veel iconischer is dan hoe erover wordt gesproken, is het tijd voor de kers op de taart. Ondanks het niet de auto is die bovenaan ons verlanglijstje staat, staat hij er zeker op. Een snel kijkje op wat tweedehands autoverkoop sites leert ons dat je deze bak echt voor een prikkie kan oppikken, als je een beetje kan sleutelen heb je aan tienduizend euro genoeg. Wij gaan snel bieden voordat ze ineens wél populair worden, dan zwaaien wij zoevend wel effe bij het stoplicht.