Met groots vertoon presenteerde Cupra afgelopen weekend haar nieuwste bolide: de Tavascan. Dit deed het merk op het Exponential Impulse-evenement in Berlijn. Cupra was ooit het bedrijf dat moddervette versies van brave Seats knutselde. Sinds vijf jaar is het een op zichzelf staand automerk dat zich richt op bolides in de iets hogere prijsklasse. FHM was bij de lancering en we mochten ook nog genieten van twee dagen Formule E-pret.
Cupra Tavascan
Het moge duidelijk zijn. Na vijf jaar pakt Cupra groots uit. Het evenement is van alles voorzien. Het oude Tempelhof-vliegveld is omgetoverd tot een futuristische ruimte waar de neonkleuren je om de oren vliegen. Dat futuristische is meteen precies wat Cupra uit wil stralen. CEO Wayne Griffiths heeft het voortdurend over dromen.
Die dromen hebben nu geleid tot de Tavascan, een hippe coupé-vormige SUV die er erg goed uitziet. Hij zal de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld de ID.5, afkomstig van moederconcern Volkswagen. Cupra wil overigens zoveel mogelijk loskomen van het moederbedrijf. Het onderstel is nog steeds Duits, maar verder hebben de Spanjaarden een volledig eigen EV in elkaar geknutseld.
Exterieur
De auto is tevens een blik in de toekomst. Hij moet meteen laten zien wat we van latere Cupra’s kunnen verwachten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het ontwerp van de verlichting. Koplampen bestaan uit drie kleine driehoekjes, terwijl ook het logo – prominent geposteerd op de motorkap – licht geeft. De achterkant wordt gesierd door een enorme lichtbalk over de hele breedte.
Wat verder direct opvalt zijn strakke lijnen die in alles sportiviteit moeten uitstralen. Ontwerper Jorge Díez heeft het over V-vormen. Dat levert de meest agressieve look op. Agressief in de positieve zin van het woord, welteverstaan.
Interieur
Ook als je instapt kun je genieten van de kunstjes van het team van Díez. Wederom zijn lijnen het toverwoord. Maar als bestuurder wil je natuurlijk vooral in een lekkere cockpit zitten. Daarin word je van gemakken voorzien als een centraal beeldscherm van maar liefst 15 inch. Groter dan in alle voorgaande modellen. De sfeerverlichting blijft je er ondertussen aan herinneren dat je in een stukje toekomst rondkart. Verder wordt het geluidssysteem verzorgd door Sennheiser. Nope, Cupra heeft niets over het hoofd gezien.
Prestaties
Bij een nieuwe auto vragen we ons natuurlijk vooral af hoe hard ‘ie kan en dat soort dingen. De Tavascan kun je in twee uitvoeringen kopen. Optie 1 is de Endurance-motor. Dan kun je 286 paarden aan het werk zetten. Bij de VZ-motor komen er daar nog een paar bij, want dan beschik je over een totaal van 340 pk. Van 0 naar 100 doe je dan in een rappe 5,6 seconden.
Bij een elektrische bak is het belangrijkste misschien wel hoe lang een accuduur meegaat. Helaas kan ook deze nog niet in een keer naar je wintersportadres vlammen. Op zulke auto’s moeten we nog wel effe wachten. Met een Tavascan haal je wel een degelijke 520 tot 550 kilometer. Al kun je ‘m wel in een klein halfuur van 10 naar 80 procent laden. Een cappuccino en een broodje en je kunt dus weer door.
Cupra is hartstikke Spaans, maar de auto gaat gebouwd worden in China, want daar heeft Cupra een gloednieuwe fabriek uit de grond gestampt. In de tweede helft van die jaar start de productie van de Tavascan en je kunt er dus vanaf 2024 eentje voor de deur hebben staan. Tegen die tijd gaat Cupra ons ook meer vertellen over de prijs.
Metahype
Daarmee hield het Cupra-feest niet op. Nu we er toch zijn, laten we meteen onze andere prestigeprojecten zien, dacht het merk. We kregen een inzicht in Cupra’s Metahype. Dat wordt een virtueel eiland waar merken en creators samen kunnen komen om samen te werken of gewoon gezellig te babbelen. Je kunt er ook leren DJ’en met Primavera Sound en meedenken over het laatste project dat Cupra presenteerde: de CUPRA DarkRebel.
CUPRA DarkRebel
De DarkRebel is een virtuele sportauto, een concept voor de ‘volgende stap in de droom van Cupra’. En daar kan dus nog aan geschaafd worden. Dat mogen de mensen zelf in Metahype doen. Je kunt in drie verschillende modi je auto ontwerpen op basis van een aantal sliders. Al die ontwerpen worden op een hoop gegooid en bepalen hoe de fysieke auto er uiteindelijk daadwerkelijk uit gaat zien. Mocht je hier meer over willen weten, check dan vooral
cupraofficial.com .