In de Randstad is een dikke bak niet altijd even
handig. Smalle straatjes, weinig parkeerplek en files waar je u tegen zegt.
Geen wonder dus dat de kleine elektrische auto’s die maximaal 45 kilometer per
uur gaan razend populair zijn. Neem de Canta’s bijvoorbeeld. Ze komen in
allerlei soorten en maten. Maar het meest stijlvolle exemplaar? Dat is toch wel
het model van Citroën, met de toepasselijke naam: de Ami. En het goede nieuws: deze vierwieler krijgt een flinke
facelift. Sterker nog, vanaf mei is ’ie er zelfs als strandvriendelijke buggy.
Lekker hoor.
Nieuwe looks, zelfde charme
Citroën heeft bekendgemaakt dat de vernieuwde Ami vanaf 6
mei te bestellen is. Tijd dus om nog even te sparen als je deze stijlvolle mini
op de kop wilt tikken. De gefacelifte versie heeft bredere wielkasten gekregen
en de lampen zijn wat hoger in het casco geplaatst. Ook de accu is aangepakt:
dankzij nieuwe techniek laadt hij nu een half uurtje sneller op dan zijn
voorganger. Na een laadsessie van vier uur kun je er zo’n 75 kilometer mee
cruisen. Ideaal voor door de stad of
natuurlijk over de boulevard als je lekker aan het strand woont.
Strandmodus: de Citroën Ami Buggy
Citroën is trouwens niet het eerste merk dat met een
zomerse variant van een elektrische minicar komt, maar deze uitvoering is wel
héél zomers. Maak kennis met de Citroën Ami Buggy. Geen deuren, wel afsluitbare
hoezen. Geen vast dak, maar een softtop. En om het helemaal af te maken: een
zwarte spoiler en 14-inch gouden slofjes. Je moet er maar opkomen. Elektrisch
rijden was nog nooit zo beachy.
Klein, maar reuze praktisch
Natuurlijk is het vet om een dikke sportwagen op de oprit
te hebben staan, maar laten we eerlijk zijn: in de stad heb je daar vrij weinig
aan. In de smalle straten van de Randstad is een compacte wagen gewoon een stuk
praktischer. En dat geldt niet alleen voor de zakenman op de Amsterdamse
Zuidas, maar ook voor de schilder op weg naar z’n volgende klus. Speciaal voor
die doelgroep is er de Ami Cargo: de bedrijfsvariant van de Ami. Dankzij een
modulaire kit kun je er tot 340 liter aan bagage in kwijt. En het mooiste? Je
kunt hem volledig pimpen naar jouw stijl. Kies uit rood, groen of natuurlijk
klassiek wit.
Vriendelijk voor je portemonnee
De huidige (pre-facelift) Citroën Ami kost zo’n 8.000
euro, een prijs waar je portemonnee niet meteen van begint te huilen. De prijs
van de nieuwe variant is nog niet bekend, maar de verwachting is dat die in
dezelfde range blijft. Vanaf 6 mei kun je hem in ieder geval bestellen.
Dus: ben je klaar voor de zomer en wil je een compacte
elektrische buggy die overal doorheen knalt? Dan weet je wat je te doen staat.