Als we daar Brabus niet hebben! Het Duitse tuningsbedrijf heeft een voorliefde om Mercedesjes een beurt te geven. Dit keer met een limo met als resultaat deze kneiterdikke Brabus 850 Maybach. Een auto waar je niet zelf achter het stuurt kruipt, maar lekker achterin plaatsneemt. Glaasje champagne, meneer? Dik, dikker, dikst luidt meestal het devies bij de creaties van Brabus. Dat lijkt ook bij de ontwikkeling van de 850 Maybach in de oren te zijn geknoopt. De limo is van zichzelf al geen bolide om je voor te schamen, maar voor wat extra street credibility ben je bij Brabus aan het juiste adres.
Cijfertjes
Als basis hebben ze een de Mercedes-Maybach S650 4Matic genomen. Niet geheel toevallig is dit de laatste Mercedes met een V12. Die aanjager heeft een opfrisbeurt gekregen, want de 6,0 liter is naar een 6,3 liter geboord, met als uitkomst 850 pk en een koppel van 1.400 Newtonmeter schoon aan de haak. Overigens is de 1.400 Newtonmeter teruggebracht naar 1.100 Nm, omdat de 9G-Tronic versnellingsbak en 4Matic vierwielaandrijving zoveel koppel niet aankunnen. Niemand die er wakker van zal liggen.
De sprint van 0 naar 100 gaat in 4,1 seconden. Geen gekke cijfers, voor een auto die minimaal 2.350 kilo weegt. De topsnelheid zou richting de 350 km/u zou moeten gaan. Deze is echter uit veiligheidsoverwegingen begrensd op 250 km/u. Als je het lief vraagt kan ‘ie er misschien wel af worden gesloopt.
Stevig prijskaartje
Ben je nu helemaal hebberig geworden? Dan komen we aan bij het financiële gedeelte. De vraagprijs is namelijk 450.000 euro. Daar komen in Nederland nog fikse bonnetjes bij in de vorm van staatskasspekkers die bekend zijn onder de afkortingen BPM en BTW. Alles bij elkaar mag je op z’n minst zes ton aftikken. Ja? Dat schrikt je niet af? Nou, bezoekje plannen aan
Brabus dan maar!
Gallery Brabus 850 Maybach