Terwijl jij nog nadenkt over je volgende vakantie, heeft Boom Supersonic de eerste Amerikaanse passagiersjet de geluidsbarrière laten doorbreken. Ja, dat lees je goed. We hebben het hier niet over een F-16 of een ander militair speeltje, maar over een commerciële jet die straks jouw trip naar New York in de helft van de tijd kan fixen.
En hoe deden ze dat? Met de XB-1, een testtoestel dat onlangs Mach 1.122 (1200 km/u) aantikte in het legendarische Mojave Air & Space Port, dezelfde plek waar Chuck Yeager in 1947 als eerste de geluidsbarrière doorbrak. Het verschil? Yeager had de brute kracht van de Amerikaanse luchtmacht achter zich, terwijl Boom Supersonic het helemaal zelf flikte. Indrukwekkend, toch?
De XB-1 is de proefballon voor het uiteindelijke meesterwerk van Boom Supersonic: de Overture. Dit wordt dé volgende generatie supersonische passagiersvliegtuigen en als alles volgens plan verloopt, zal dit beest tegen het einde van het decennium commerciële vluchten maken.
De specs liegen er niet om:
Snelheid: Mach 1.7 (twee keer sneller dan de huidige
passagiersvliegtuigen!)
Passagiers: 64-80 gelukkige mensen die sneller dan ooit naar hun
bestemming worden gekatapulteerd
Routes: Meer dan 600 mogelijkheden wereldwijd
New York – Londen? Binnen 3 uur en 30 minuten in plaats van 7 uur!
Boom Supersonic is niet alleen bezig met hard gaan, maar ook met groener vliegen. De viermotorige ‘Symphony’ propulsiesystemen van de Overture worden aangedreven door duurzame brandstof, en de jet zelf is grotendeels gemaakt van koolstofcomposiet, waardoor hij lichter én sterker is.
Daarnaast krijgt de Overture een augmented reality-systeem waarmee piloten een perfect zicht hebben, ondanks die sexy lange neus van het vliegtuig. Dit klinkt niet alleen futuristisch, het is de toekomst.
Als grote airlines zoals American Airlines, United Airlines en Japan Airlines al 130 bestellingen en pre-orders hebben geplaatst, dan weet je dat dit geen grap is. Sterker nog, Boom’s Superfactory in Greensboro is in 2024 afgerond en kan 66 van deze supersonische jets per jaar uitpompen.
Met de XB-1 hebben we een belangrijke stap gezet naar een nieuwe era van luchtvaart. Geen suffe lange vluchten meer, maar in de helft van de tijd op je bestemming als een absolute baas.
De vraag is alleen, wanneer kunnen wij eindelijk instappen? Boom Supersonic verwacht dat de Overture tegen het einde van het decennium commercieel de lucht in gaat. Dus als je al een paar cryptomiljoenen hebt verdiend, dan weet je waar je ze in moet investeren. Want sneller, stijlvoller en spectaculairder reizen dan dit? Dat gaat nog langer duren.