Je koffie drinken in New York en lunchen in Londen? Wel als het aan Venus Aerospace ligt, want daarmee moet je in een uur van New York naar Londen kunnen vliegen.
Deze nieuwe hypersonische jet is in de maak die het intercontinentaal vliegen compleet op z’n kop moet zetten. Geen uren meer opgepropt in een vliegtuigstoel tussen een huilende baby en een snurkende buurman, maar een flitsend ritje over de oceaan.
Stargazer
Stargazer is de naam van dit snelheidsmonster. Nee, het is geen spaceship van Star Trek, alhoewel het verdomd dichtbij komt. Het Texaanse
Venus Aerospace is bezig om deze jet te bouwen. De motor van deze jet klinkt al net zo indrukwekkend als de snelheid: de Venus Detonation Ramjet 2000 lb Thrust Engine (oftewel de VDR2). Dit apparaat moet een snelheid behalen van maar liefst 4.600 km per uur, wat betekent dat je ongeveer sneller vliegt dan je schoonmoeder belt om te vragen of je nog op bezoek komt. Ter vergelijking: de oude Concorde, die ooit de snelste passagiersjet was, ging ‘maar’ 2.180 km per uur.
Hoewel de Stargazer nog in de bouwfase zit, hebben de knappe koppen achter het project al $33 miljoen opgehaald om deze droom werkelijkheid te maken.
Concept
Eric Briggs, de COO van Valentra (een bedrijf dat samenwerkt met Venus Aerospace), liet weten dat ze niet kunnen wachten om dit snelheidsduiveltje de lucht in te krijgen. Hij noemt het zelfs een "motorconcept dat voornamelijk in leerboeken bestaat, maar nog nooit in de lucht". Nou, Eric, we zijn benieuwd. Voorlopig gaat deze in het bakje 'mooi project, maar eerst zien, dan geloven.'
NASA's gaat de strijd aan
Venus Aerospace is niet de enige die met supersonische snelheden speelt.
NASA is ook bezig met hun eigen versie van een supersnelle passagiersjet, de X-59, beter bekend als de ‘Son of Concorde’. Deze raket gaat je in 90 minuten van Londen naar New York brengen. Ook schappelijk. In tegenstelling tot de Stargaezr, zou de X-59 al in de startblokken staan om een proefvlucht mee te maken.
NASA hoopt bovendien het vervelende sonic boom (dat keiharde geluid wanneer je de geluidsbarrière doorbreekt) te verminderen tot een “sonische plof.” Klinkt net iets vriendelijker voor de oortjes van mensen op de grond. Een ding is zeker: als we dit lezen zijn we heel benieuwd wat de toekomst van de luchtvaart ons te bieden heeft.