We kennen allemaal de supersonische commerciële vluchten van de Concorde. Zij domineerde deze sector bijna dertig jaar lang. De laatste supersonische vlucht dateert alweer in 2003. Daar komt nu verandering in
Na zeventien jaar komen de commerciële supersonische vluchten weer in beeld. Het in Amerika gebouwde XB-1 Boom sonic model is al jaren in ontwikkeling. Maar nu is toch eindelijk het einde bijna in zicht. Met een snelheid van Mach 2.2, zo'n 2700 kilometer per uur, mag je het vliegtuig aardig supersonisch noemen. Het vliegbereik ligt rond de 19.000 kilometer. Als dit vliegtuig wat aardig in de buurt komt van een raket, succesvol is moet het ruimte maken voor de Boom Overture. Dit is een supersonisch vliegtuig dat 55 passagiers kan vervoeren. Het prototype wordt 7 oktober aan het publiek voorgesteld in Denver.
In een verklaring laat Boom weten: "met de XB-1 laten we merken dat we bereid zijn om supersonische, commerciële vluchten terug te brengen. We hebben geleerd dat de vraag naar supersonisch sneller is gegroeid dan we hadden verwacht.” Tot nu toe heeft Boom sonic 100 miljoen dollar bij elkaar gesprokkeld XB-1 te bouwen. Best veel geld voor een project wat ruimte moet maken voor iets nieuws als die slaagt.Onder andere Richard Branson en Japan Airlines hebben al geïnvesteerd, beide bedrijven hebben in totaal 30 vliegtuigen vooraf besteld. Verwacht wordt dat de Overture per toestel zo’n 200 miljoen dollar zal kosten.
Als jij een plekje wil bemachtigen in de Overture, betaal je ongeveer 5000 Amerikaanse dollars. Dit is een kwart van de prijs wat je kwijt was aan een vlucht met de Concorde. Momenteel zijn er nog andere bedrijven bezig met het ontwikkelen van supersonische commerciële vluchten. Zo is er Aerion Supersonic/Carbon Engineering (de AS2) en Spike Energy. Aerion is ook bezig met het ontwikkelen van schone, synthetische brandstof voor de toestellen. Nadat we ongeveer zeventien jaar hebben moeten wachten, is de opvolger van de Concorde nabij.