Bedrijven die iets anders gaan doen dan waar ze oorspronkelijk goed in zijn, is altijd een beetje spannend. Vaak denken we ‘doe maar niet’. Hou het lekker bij dat waar je goed in bent, en laat dit over aan anderen. Toen BMW vorige maand aankondigde dat ze een boot gingen bouwen, hadden we dus ook zo onze bedenkingen. Nu hebben ze de boot onthuld en we hebben nog steeds zo onze bedenkingen. Oké, credits naar BMW. Ze snapten zelf ook dat je niet zomaar een boot kunt bouwen als autofabrikant. Dus schakelden ze de hulp in van bootbouwer TYDE.
BMW en TYDE
Het doel was duidelijk: een emissievrij watervoertuig met een futuristisch karakter. Dat klinkt meteen bijzonder. En als er écht iets bijzonders gemaakt moet worden, bellen ze bij BMW designstudio Designworks. Die hebben de meest iconische BMW’s sinds de jarne ’80 op hun naam staan. Toch had niemand verwacht dat ‘ie er zo uit zou zien.
Het hele stereotype ‘boot’ hebben ze meteen over boord gegooid. Nu is het een soort drijvend James Bond-huis geworden. Wel een snelle, want hij haalt op zijn top 30 knopen. Dat is zo’n 56 kilometer per uur. Dat wordt geproduceerd door een paar elektromotoren met batterijen die ze uit de BMW i3 hebben geleend. Dit ontwerp is een draagvleugelboot, wat inhoudt dat ‘ie 80% minder energie nodig heeft om zich door het water te verplaatsen. Daardoor kunnen ze ‘m dus extra zuinig houden.
Van buiten is het een opmerkelijk kunststukje en dat gaat binnen vrolijk door. Het is één grote loungeruimte met grote glazen ramen. Er zijn zes luxe stoelen met elk een eigen infotainment-tablet. Achter het stuur vind je een 32-inch 6k touchscreen, spraakbesturing en iDrive-stijl bedieningselementen vergelijkbaar met degene die je in je BMW vindt. En alsof dat allemaal nog niet genoeg was, kun je aan boord genieten van een soundscape die gemaakt is door niemand minder dan Hans Zimmer.