We waren al heel lovend over de nieuwe Renault 5, maar toen hadden we nog niet in de Alpine A290 gereden. Op naar Mallorca, om te rijden met deze eerste echte elektrische hot hatch. Wij snappen volledig waarom dit een kanshebber is voor the Car of the Year Award.
Begin van dit millennium kregen we hot hatches als de Renault Mégane Coupé RS, Ford Focus RS, Seat Leon Cupra, Volkswagen Golf R32, Mazda 3 MPS, Opel Astra OPC en Honda Civic Type R geserveerd. Een elektrische auto? Dat leek nog verre toekomstmuziek. De tijd heeft ons ingehaald, want tegenwoordig richt bijna elke fabrikant zich nog op de productie van elektrische auto’s. Zo ontzettend veel leuke elektrische rijdersauto’s waren er nog niet, maar ook daar begint verandering in te komen. Zo waren we een tijdje geleden op pad met de heerlijke nieuwe Renault 5. Daar is Alpine flink mee aan de haal gegaan, wat resulteert in deze Alpine A290. Markeert dit het begin van een nieuw tijdperk van de elektrische hot hatch?
Alpine is een merk met een flinke historie. In 70 jaar heeft het naam gemaakt als fabrikant van sportieve modellen. Op gegeven moment - van pak ‘m beet 1990 tot 2010 - is het merk een beetje onder het stof komen te zitten, maar de laatste jaren begint het weer te blinken als vanouds. Dat begon met de introductie van de A110 in 2012, een sportwagen die kon rekenen op heel wat lovende recensies. In 2021 kwam daar ook de (zoveelste) rentree in de Formule 1 bij, waarmee het de naamsbekendheid weer een boost heeft gegeven. Dat moet zich nu gaan vertalen in meer autoverkopen. De Alpine A290 is de volgende stap in de ontwikkeling van de droomgarage van Alpine, waar binnen afzienbare tijd ook nog een A390 aan toegevoegd gaat worden. Zo kun je straks kiezen uit een lekker trio Françaises.
Want lekker, dat is de A290. In de basis is het dezelfde auto als de Renault 5, maar ze hebben ‘m wel een behoorlijke transformatie gegeven. De opvallende elementen: de zwarte sideskirts, de zwarte 19-inch velgen, ducktail spoilertje, de racy lijnen in de achterdeuren en het meest opvallende: de X-jes als koplampen. Die X is geen kusje, maar een knipoog naar het verleden van Alpine. Net als bij de A110 (die wel ronde koplampen heeft) is de verlichting ook in een rijtje van vier lampen geplaatst. Verder zitten er overal geinige details in verwerkt zoals het Franse haantje als je de achterklep opent of het Franse vlaggetje in de koplampen. Missie geslaagd, want dit is echt een heerlijk bommetje om te zien.
Ook het interieur mag er zijn. Fijne stoelen, een 10,1” scherm en een geweldig sportief stuurtje waar een paar knoppen de aandacht trekken. Daarnaast hebben ze uitgepakt met een high-end audiosysteem, waarin ze zijn opgetrokken met het Franse audiomerk Devialet. Verder worden de krachten gebundeld met Google, waardoor je qua navigatie de beschikking hebt over Google Maps.
Verder zit alles erop en eraan wat je anno 2024 mag verwachten in een nieuwe auto. De datanerds kunnen zich ook uitleven met de A290, want als je wil kun je heel veel live informatie krijgen over je auto en rijstijl. Denk aan G-krachten, acceleratie, remmen, verbruik, energieverbruik, batterijstatus, temperatuur van accu, banden en remmen en, wanneer je het circuit opgaat, rondetijden.
Verder kun je gebruik maken van Coaching, waarin de Alpine je tips gaat geven hoe je het maximale uit je wagen kunt halen. Tot slot kunnen ook de gameliefhebbers extra plezier beleven, met de verschillende beschikbare Challenges op het gebied van behendigheid, kracht en uithoudingsvermogen. Geinige extraatjes, maar ook iets waar je in de praktijk weinig gebruik van gaat maken.
Waar je wel veel gebruik van gaat maken is het gaspedaal. Wat kun je hier lekker mee trappen, ervaren we als we over de bergweggetjes op Mallorca scheuren. De Alpine A290 komt er in vier verschillende versies. De GT, GT Premium, GT Performance en de GTS. We gaan niet alle verschillen bespreken, maar het belangrijkste is dat de GT en de GT Premium gebruik maken van een 132 kW (180 pk) elektromotor, terwijl de GT Performance en de GTS het doen met een 162 kW elektromotor, die goed is voor 220 pk. Als je nagaat dat ‘ie 1454 kilo weegt, wat niet veel is voor een elektrische auto, dan heb je over power en acceleratievermogen niet te klagen.
Daarbij heeft Alpine extra aandacht besteed aan Alpine Drive Sound. Elektrische auto’s zijn natuurlijk stil, maar het is wel prettig dat er geluid wordt gefabriceerd. “Het is essentieel voor tijdens het rijden. Het ‘motorgeluid’ is de feedback van je gaspedaal. Het is handig tijdens het gasgeven en remmen of als je grip dreigt te verliezen op gladde weggetjes. Het geeft daarnaast een sportiever gevoel.” Dat hebben ze heel goed gedaan. Het is ook niet alsof ze het geluid van een V12 erin hebben gemonteerd, maar het draagt wel degelijk bij aan een betere rijbeleving.
Wij zitten in de GTS met 220 pk en dat is echt heel erg leuk om mee te spelen. De sprint van 0 tot 100 gebeurt in 6,4 seconden. Topsnelheid is eigenlijk niet meer zo interessant als het over elektrische auto’s gaat, want die bedraagt 170 km/u. Daar ga je de oorlog niet mee winnen. Als je dat op de snelweg loopt te blazen dan ga je daar ook niet heel ver mee komen, want het opgegeven WLPT-bereik is 380 kilometer. Realistisch gezien moet je daar nog wel wat kilometer vanaf halen, zeker als je in F1-modus zit, dus het is niet een lange afstandscruiser.
Daarentegen moet je elke afstand in Nederland kunnen halen op een volle accu. Ben je eenmaal aangekomen op je bestemming, dan kun je met een 100 kW DC-snellaadsysteem in 30 minuten laden van 15 tot 80%. Na een kwartiertje stekkeren, is je WLPT weer uitgebreid met 150 kilometer. Met een laadpaal aan huis doe je er met de 11kW-lader 3 uur en 20 minuten over om op te laden van 3 uur en 20 minuten. Met een nachtje aan de paal moet je tank wel weer volledig vol zijn om er tegenaan te kunnen.
Hadden we het al over die knopjes op het stuur gehad? Rode knopjes zijn zelden te weerstaan en dat geldt ook voor de rode OV-knop op het stuur. Dit staat voor OVertake. Met de knop komt direct het maximale vermogen en koppel beschikbaar. Hij werkt alleen als je je gaspedaal hebt ingetrapt. Zie het als een soort booster. Een NOS-knop. Een DRS-button. Je gaat in een keer als de brandweer. Als je al vol gas hebt ingetrapt en je drukt dan de knop in dan gebeurt er overigens weinig extra’s, dus met je rechtervoet maximaal indrukken heb je hetzelfde resultaat. “Dit is de Chris-knop”, zegt co-driver Jan-Henk als we voor de zoveelste keer die knop heb ingedrukt. Yes, wij houden wel van dit soort gimmicks.
Verder zit er ook een RCH-kop op het stuur, waarbij je de modus kiest wat betreft de energieregeneratie. Dus de mate wat jij het prettigst vindt waarop de auto afremt ten opzichte van het afremmen op de motor, of het loslaten van het gaspedaal.
Ze mogen ‘m dan als hot hatch in de markt hebben gezet, ze positioneren ‘m niet als raceauto. “Het is geen radicale sportauto. Het is compacte hot hatch die snel en wendbaar is, waar het comfort ook belangrijk is”, zegt Patric Duclos, product marketing director bij Alpine. Op de rustige kustweggetjes cruist ‘ie absoluut heel erg comfortabel, maar op het circuit van Mallorca blijkt het ook wel echt een lekker racekarretje te zijn. Je kan er mee gooien, smijten en heel veel lol mee beleven. De acceleratie van een elektrische auto blijft snel, zeker in een auto met 220 pk. Daarnaast gaat stoppen ook heel vlot met de indrukwekkende Brembo-remmen.
Is de Alpine A290 echt een geweldige auto. Dat 'ie is genomineerd voor de prestigieuze Car of the Year Award verbaast ons allerminst. Hij ziet er heel gaaf uit, zit vol met leuke details, is voorzien van alle luxe en rijdt als een echte fun car. Als dit een voorbode is van wat de elektrische hot hatch te bieden heeft, dan gaan we een mooie toekomst tegemoet.
Meer over de Alpine A290? Check alpinecars.nl.
Motor: elektrisch
Vermogen: 220 pk
Koppel: 300 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 6,4 sec
Topsnelheid: 170 km/u (begrensd)
Gewicht: 1454 kilo
Actieradius: 380 kilometer WLPT
Vanafprijs: €37.650,-