Als een ‘normale’ RS6 je niet snel genoeg gaat, dan kun je even aankloppen bij de tuners van ABT, want die draaien hun hand niet om voor een staaltje stevig tuningswerk. Dit keer bouwden ze een RS6 om tot een Audi RS6-E. En wel met liefst 1.018 pk onder de kap. Ja, inderdaad. De ‘E’ van electric. Dat was nogal een karwei, beaamt tuningscapo Daniel Abt: “Verdomd gecompliceerd”. De beste man is autocoureur in de Formule E en zijn kennis kwam goed van pas bij het ombouwen van de RS6. Zijn vader Hans-Jürgen is overigens eigenaar van het tuningsbedrijf dat zich focust op Audi’s.
Ingenieuze verbouwing
Maar hoe
hebben ze er dan een ‘E’ van gemaakt? Om te beginnen hebben ze een normale RS6 gepakt en het
vermogen van die bak van 560 pk geüpgraded naar 730 pk. Dat is alvast een goed begin. Vervolgens hebben ze ergens in het midden van
de auto een elektromotor met 288 pk neergelegd. Tel die twee bij elkaar op en je komt uit op een vermogen van 1.018 pk. Het koppel ligt bovendien op een zeer acceptabele 1.291 Newtonmeter. Dat volledige vermogen kun je overigens pas boven de 100 km/u benutten. Met een knopje op je stuur kun je boven die snelheid namelijk het vermogen van de elektromotor loslaten.
Knopje
Knopje ingedrukt? Dan ben je in staat om met de
Audi RS6-E door te accelereren naar 320 km/u. De sprint van 0 naar 100 doet ‘ie 3,3 seconde over, met daarbij als kanttekening dat je dat dus puur op het vermogen van de V8 doet en zonder elektrische hulp. Topsnelheid bereikt maar er deinst een vrachtwagen voor je op de linkerbaan? Als je in de ankers duikt dan wint de Audi RS6-E weer energie terug.
Interesse? Dan zal je nog even geduld moeten hebben, want de auto of het pakket is nog niet verkrijgbaar bij de mannen
van Abt. Het is heel goed mogelijk dat dit pakket in de toekomst wel verkrijgbaar is, dus heb nog even geduld. In de tussentijd kun je ‘m natuurlijk wel alvast in de opzichtige kleurstelling laten spuiten. Anders kun je ook gewoon een veel te dikke
RS4 ,
RS5-R of
RS6 op de kop tikken!