Een tijdje geleden mochten wij de Piaggio 1 als een van de allereersten aan een rijtest onderwerpen. De schoonheid van Italiaanse komaf is bij uitstek geschikt voor de betonnen stadsjungle, maar kan ook prima uit de voeten in een bergachtige (Italiaanse) omgeving. Het beste moet nog komen, want in een wereld waar de benzineprijzen stijgen tot recordhoogtes heb je het gele goedje bij deze scooter niet nodig.
De Piaggio 1 is een scooter van uiterst goede kwaliteit. Van Piaggio zijn we het natuurlijk wel gewend dat ze mooie scooters in elkaar flansen. Zo maakten ze de iconische Gilera Runner, de Piaggio Zip en natuurlijk niet te vergeten het paradepaardje: de Vespa. Die lijn trekken ze nu door met de Piaggio 1. Een mooi uiterlijk, een sterke krachtbron en helemaal van deze tijd. Wij geven je vijf dikke redenen waarom dit jouw volgende scooter moet zijn.
We hebben hem net al even genoemd, maar in deze tijden van hyperinflatie is het natuurlijk hartstikke fijn om niet te hoeven tanken. De scooter is voorzien van een elektrische krachtbron en de actieradius in de ECO-stand is 100 km en in de Sport-stand is wordt dat zo'n 50 kilometer. Voor woon-werkverkeer heb je ook niet meer nodig, dus dat is wel even lekker. Voor we het vergeten: de accu van de scooter is uitneembaar. Als je de oplader meeneemt kan de scooter dan ook overal waar 220v is opladen.
De scooters van Piaggio zijn al jaren een van de betere op de markt, zo ook deze. Bij Piaggio gaan ze niet achteruit, maar vooruit. Logisch, het is een voertuig. Enfin, de Piaggio 1 is voorzien van de nieuwste features. Dynamische LED-verlichting, een digitaal dashboard, een Keyless-go systeem en natuurlijk de iconische mono-voorvork. Deze laatste is normaliter alleen te vinden op de Vespa, dus dat is ook wel cool.
In de stad is het rijden van een auto heden ten dagen geen fuck meer aan. Je moet overal betaald parkeren, benzine is niet te betalen en van al die hectiek zou je bijna een defibrillator nodig hebben om te overleven. De oplossing is dan ook de aanschaf van een Piaggio 1. Met deze schoonheid cruise je lekker door en langs het verkeer. Je hebt geen last van torenhoge parkeerkosten, want op de stoep parkeren met een scooter is gratis en om maar effe een cliché erdoorheen te fietsen: Nederlanders houden van gratis. De Piaggio 1 is simpelweg hét vervoermiddel voor de stad. Daarentegen kan je ook prima ermee rijden in een gebied met wat meer hoogteverschillen.
Als je naar hem kijkt ben je meteen verliefd. De Piaggio 1 is een voorbeeld van Italiaans meesterschap en de gasten uit het land van pizza, pasta en limoncello hebben hun uiterste best gedaan om er een kunstwerkje van te maken. De verlichting, ingefreesde kappen en mono-vork maken het een plaatje. Het kleurenpakket van deze scooter is ook niet verkeerd. Je hebt de keuze uit zes kleuren: Forever Grey, Forever White of Forever Black, of toch iets avontuurlijker in de vorm van Sunshine Mix, Arctic Mix of Forest Mix. Welke wordt het?
Mocht je een 25 km/u- of 45 km/u versie niet genoeg vinden kun je ook nog kiezen voor de Piaggio 1 Active. Deze versie gaat zo'n 60 km/u en is perfect om je snel door de stad te manoeuvreren. Je hebt gewoon net dat beetje meer en dat is natuurlijk altijd lekker. Vroeger tunede je jouw scooter met een dikke terugloper en grotere carburateur, maar tegenwoordig kan je ook gewoon een ander programma insteken, waardoor er misschien nog meer uit te halen valt. Dit heb je natuurlijk niet van ons, hehe.
Meer info over de Piaggio 1 Active vind je op piaggio.com .