Piaggio 1 profileert zich als de perfecte stadsscooter

Wat is het scooterland bij uitstek? Juist, Italië. Van het Italiaanse Piaggio mag je dan ook wel wat verwachten als zij met iets nieuws komen. Niet voor niets ze het moederbedrijf van de scooter aller scooters: de Vespa. Ook zij gaan helemaal met de tijd mee, dus droppen zij de volledig elektrische Piaggio 1. Wij gingen op pad met de milieuvriendelijke tweewieler.

Daarvoor reisden we af naar B… helaas, geen Bologna. Wel gewoon naar het gezellige Brabant, want in Breda zit het hoofdkwartier van Piaggio voor de Benelux gevestigd. De Piaggio 1 is dus de nieuwe scooter van de tweewielergigant. Of beter gezegd: e-scooter, zoals een nieuw vervoersmiddel anno 2021 betaamt.

Piaggio 1

Design

First things first: het design. Wij krijgen een exemplaar mee die is uitgevoerd in het wit. Het design ziet er goed uit: hij kijkt stoer uit z’n ogen dankzij de full LED verlichting. Als je een beetje goed kijkt, herken je wel dat dit familie is van de sterke, grote broers van de Aprilia. Ook nice is dat ‘ie is voorzien van een mooi kleurenscherm. Daarnaast is ‘ie ook nog eens praktisch: je hebt een zeer ruime zitpositie en de zadelbak is, ondanks de aanwezigheid van een forse accu, groot genoeg om een helm in te leggen. Dat is chill, want dan hoef je dat ding niet overal mee naartoe te zeulen. Dat is bovendien een unieke eigenschap, want de Piaggio 1 is de enige e-scooter in zijn klasse die dat stukje functionaliteit aanbiedt. Hoppa!

Als we de sleutel in handen krijgen denken we even in een Porsche 911 te mogen instappen, want de sleutels lijken verdomd veel op elkaar. Die sleutel kunnen we overigens in onze zak houden, want Piaggio maakt gebruik van een keyless systeem. Daarbij hebben we de keuze uit drie verschillende standjes: ECO, Sport en Reverse. Die laatste is een achteruitversnelling die het achteruit rijden wat gemakkelijker maakt. In de ECO-modus wordt er voornamelijk gelet op energiebesparing. Zo is in die stand de topsnelheid beperkt tot 30 km/u. Wellicht handig voor als je je batterijduur niet helemaal goed hebt ingeschat en je ernstig twijfelt of je de voordeur nog wel gaat halen. Sport is dus de stand die je moet hebben, waarmee je al het vermogen benut. De Piaggio 1 komt in drie uitvoeringen: de 1 komt in een 25 km/u en 45 km/u uitvoering. Verder heb je de 1+ en de 1 Active. Wij rijden op de Piaggio 1 Active, die een topsnelheid heeft van, we hebben het getest, 68 km/u. Daardoor staat ‘ie bekend als motorscooter, waardoor je wel over een A2 rijbewijs moet beschikken. Mocht je die niet hebben, dan is de Piaggio 1 of 1+ jouw uitvoering, die gaan tot maximaal 45 km/u. Zoals je weet staan elektrische aangedreven vervoersmiddelen bekend om hun koppel en dus vlotte acceleratie. Als je daar het lichte gewicht (78 kilo om precies te zijn) en dus enorme wendbaarheid bij optelt, dan kun je wel uitrekenen dat dit heerlijk stuurt.

Piaggio 1

F1-technologie

Dankzij het lichte gewicht, een moderne lithium-ion accu en een KERS-systeem (kinetisch energieterugwinningssyteem; gebruiken ze in de Formule 1 ook) beschikt ‘ie over een uitstekende actieradius. Op een volle accu van de Piaggio 1 Active kun je in Sport-stand zo’n 70 kilometer rijden, voordat je weer moet laden. In ECO-stand is dat overigens 100 kilometer. Fijn gegeven is dat de accu uitneembaar is, zodat je de e-scooter overal met een stopcontact dus kunt opladen. Het is net een smartphone. Voor een 100% lading moet je ‘m 6 uur aan de lader hangen. Kun jij daarna weer op volle kracht door de stad cruisen.

Dus hebben de scooterbazen uit Zuid-Europa de perfecte stadsscooter anno 2021 gelanceerd. Hij ziet er goed uit, stuurt uitstekend, is lief voor de planeet en beschikt over alles wat van een scooter mag verlangen. De Piaggio 1 Active kost je €3.499, terwijl z’n broertjest iets goedkoper zijn: de 1+ gaat voor €3.299 en de 1 voor €2.899. Nu hoef je alleen nog een kleurtje uit te kiezen. Ga je voor Forever Grey, Forever White of Forever Black, of toch iets avontuurlijker in de vorm van Sunshine Mix, Arctic Mix of Forest Mix? Ons om het even, maar dat je een topscooter in huis haalt, is in elk geval een zekerheidje.

Meer info over de Piaggio 1 Active vind je op piaggio.com.

Specs Piaggio 1 Active

Motor: elektromotor met KERS-systeem
Koppel: 90 Newtonmeter
Gewicht: 78 kilo
Accu: lithium-accu met 2,3 kWh
Oplaadtijd:
6 uur
Prijs Piaggio 1 Active: €3.499,-

Gallery

 

 

Reageer op artikel:
Piaggio 1 profileert zich als de perfecte stadsscooter
Sluiten