Q&A met Jeroen Holtrop over De Telegraaf, scheuren in Lambo’s en zijn bloedmooie collega

Jeroen Holtrop is hét mannelijke gezicht van het YouTube-kanaal van De Telegraaf (500k+ subs). Voor de online editie krant gaat Jeroen op pad, presenteert hij de video’s en zit hij bovenop het laatste nieuws. Met meer dan 500.000 abonnees kun je wel stellen dat ‘ie lekker gaat. Wij spraken de vriendelijke knul over zijn ambities, racen in Lambo’s en zijn knappe collega uit de FHM500.

Goedemiddag Jeroen! Je bent tegenwoordig werkzaam als presentator bij De Telegraaf. Hoe ben je hier terechtgekomen?
Ik had mijn eigen kanaal: Jeroen & Co. Daarvoor had ik wel eens wat contact met De Telegraaf. Op een gegeven moment liep Jeroen & Co dusdanig goed dat De Telegraaf mij had gevraagd om daar te komen werken. 

Jeroen Holtrop
Foto: Instagram @jeroenholtrop

Tof. Welke opleiding heb je gedaan en heeft dit jou geholpen tot waar je nu staat?
Nou, eigenlijk niet hoor haha. Het heeft me niet zoveel geholpen. Ik heb de opleiding Media en Entertainment Management gedaan, maar dat stelde eigenlijk helemaal niets voor. Ik heb daar wel wat contacten opgedaan van mensen waar ik later ook mee ben gaan werken. Verder heb ik er inhoudelijk niet zoveel aan gehad.  

Wat is het leukste aan je werk als presentator?
Nieuws! Dat allereerst. Het journalistieke gedeelte, en het continu bezig zijn met nieuws en actualiteit vind ik heel interessant. Ook het maakproces vind ik erg leuk. Het gaat bij De Telegraaf vaak om filmpjes van een minuut of vijf, maar ik geniet er erg van om in dat hele proces betrokken te zijn als maker. Het is niet alleen het presenteren zelf, maar ook de voorbereiding, een deel van de montage en ga zo maar door. Je denkt eigenlijk over van alles na.  

”Je kan alleen maar spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan.”

Leg eens uit?
Vaak ben ik al tijdens het draaien bezig met monteren in m’n hoofd. Daar komt wel een beetje ervaring bij kijken hoor. Aan het begin kon ik dat totaal niet. Toen deed ik tijdens het draaien maar wat, en ging ik daarna maar gewoon monteren. Nu weet ik precies wat de montage wel, en wat de montage niet haalt. Daardoor kan je veel effectiever draaien. Dat is ook allemaal onderdeel van het maakproces, en dat vind ik gewoon het tofst aan mijn baan. 

Duidelijk! Dan even terug naar je YouTube-kanaal: Jeroen & Co. Dat was misschien wel je grote doorbraak. Hoe ben je destijds op het idee gekomen om een YouTube-kanaal te starten?
Ik was gewoon met wat jongens die ik kende van m’n studie aan het nadenken over de vraag: ”Waar gaat het medialandschap heen?” We kwamen uit op YouTube. We dachten: ”Yolo, laten we een kanaal starten.” We wilden groot worden en er geld mee verdienen, terwijl we nog geen idee hadden wat we erop gingen plaatsen. Dat is wel gelukt, maar wat ik nu doe bij De Telegraaf is veel meer wie ik ben en wat ik leuk vind.

Wel vet dat je er ingaat met de instelling: we kijken wel waar het schip strand, maar dat het uiteindelijk toch wel een hele positief invloed heeft gehad op jouw carrière.
Ja, zeker! Dat is ook vet. Ik zeg altijd: je kan alleen maar spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Als je een idee hebt, moet je het gewoon doen. Door Jeroen & Co heb ik natuurlijk ook veel meer over het online landschap geleerd. Daar heb ik nu bij De Telegraaf ook weer profijt van. Ik weet hoe iets kan scoren en trending kan raken. Die ervaring heb ik opgedaan in de praktijk.

”Het lijkt me echt vet om een halfjaar aan een programma te werken.”

Je hebt Op YouTube veel gekke dingen gedaan. Wat is het gekste item wat je ooit hebt gemaakt?
Mijn gekste item ooit? Dat was voor De Telegraaf. Het was gek, maar tegelijkertijd ook best wel inhoudelijk. Ken je de influencer Joey Bravo? 

Ja.
Nou, hij heeft dus zo’n patserbak. Een Lamborghini, of iets in die trant. Het is al een tijdje een dingetje dat mensen onwijs veel overlast hebben van patsers die gaan scheuren met die bakken, zeker in Rotterdam. Toen hebben wij samen met Joey Bravo de proef op de som genomen, en zijn we door Rotterdam gaan racen met die wagen. We wilden vanuit kritisch oogpunt bekijken wat er zou gebeuren. Dus ook met kritische vragen naar Joey Bravo, van: waarom doe je dit en wat zit hierachter? Je ziet dus ook dat wanneer je Joey de vrije hand geeft, het daadwerkelijk voor overlast zorgt. Dat leverde confrontaties op met buurtbewoners, het werd bijna vechten joh! Het liep echt bijna uit de hand. Dat vond ik wel vrij gek. Zoek maar op YouTube! Moet je echt effe zien.  

Een andere serie van jou die echt keihard ging, was de serie Bekend & Vermomd. Hierin vermomde je bekende mensen en vroeg je op straat naar meningen. Dit leidde soms tot bizarre confrontaties. Hoe ben je op het idee voor dit concept gekomen?
Poeh, dat is wel weer een lange tijd geleden hoor. Volgens mij was het zelfs het idee van Famke Louise. Zij zat ook in de eerste aflevering. Nou ja, het was niet haar idee, maar zij had een keer tegen mij gezegd: ”Joh Jeroen, ik zou zo graag weer een keer onbekend door een pretpark willen gaan.” Toen dacht ik: ”Nou, dan gaan we dat toch gewoon doen!” Toen was het trouwens nog geen Bekend & Vermomd, maar gewoon een video. Die video sloeg dermate aan dat we daar een serie van hebben gemaakt. Maar nogmaals, dat is wel weer een hele lange tijd geleden hoor.

Laten we ons dan focussen op de toekomst. Wat zou jij graag nog een keer willen maken?
Ik wil steeds langere items maken. Het is wel zo dat hoe langer een productie is, hoe moeilijker het is. Je moet de spanningsboog dan langer weten te behouden, en het moet ook inhoudelijker zijn. Hierdoor wordt het maakproces nog interessanter. Ik zou graag langere, echte programma’s willen maken. Het lijkt me echt vet om een halfjaar aan een programma te werken. Het platform maakt me niet zoveel uit, maar met name de minuten vind ik interessant. Hoe langer de minuten, hoe groter de uitdaging. 

Merk jij dat je door je bekendheid interessanter bent voor de vrouwen?
Hahaha, poeh! Dat zou je eigenlijk aan hen moeten vragen…  Nou, het zou ongetwijfeld wel eens in m’n voordeel hebben gewerkt, maar wellicht ook wel eens in m’n nadeel. Af en toe denk ik wel: ”Dit zou niet zo makkelijk zijn gegaan als ik een accountant achter een bureau was geweest.” Tja, het zou een beetje naïef zijn om dat niet in te zien. Maar ja, in the end is het ook gewoon wat vrouwen leuk vinden natuurlijk.

Bij De Telegraaf werk je nauw samen met Michelle Willemsen, die we natuurlijk kennen uit de FHM500. Wat is eigenlijk jouw top-3 mooiste vrouwen van Nederland?
Haha, dan is het een beetje makkelijk als ik nu Michelle noem he? Nou, natúúrlijk Michelle! Maar buiten Mies… Jennifer Hoffman vind ik een hele aantrekkelijke vrouw. Kim Feenstra blijft altijd een hele mooie vrouw. Charlotte Nijs vind ik ook een hele leuke vrouw! Zij is politiek verslaggever bij SBS6. Ik probeer haar af en toe een DM te sturen… Ik weet niet in welke inbox ik terechtkom, maar volgens mij niet in de juiste! 

Reageer op artikel:
Q&A met Jeroen Holtrop over De Telegraaf, scheuren in Lambo’s en zijn bloedmooie collega
Sluiten