fhWat gebeurt er als je twee van de meest iconische Engelse merken met elkaar laat samenwerken? Dan krijg je de Bowers & Wilkins Zeppelin McLaren Edition. Oftewel: een spectaculaire draadloze speaker van wereldklasse. We gaan in gesprek met Andy Kerr en Jack Howells die allebei al jaren werkzaam zijn voor een van ‘s werelds beste audiomerken.
De audiomarkt is in de afgelopen twee decennia enorm ontwikkeld. Op het moment dat Bowers & Wilkins in 2006 begon met het ontwikkelen van deze speaker, bestond de draadloze audio-categorie immers nog niet eens. “De meeste audio-producten in die tijd waren best wel basic”, zegt Andy Kerr, Director of Product bij het Britse audiomerk.
“We besloten dat we iets nieuws wilden doen en iets maken dat beter was dan tot dat moment bestond. We namen twee losse luidsprekers en plaatsten die naast elkaar. Met een, zeker voor die tijd, zeldzame 3D-printer maakten we een iPod-dock gedeelte in het midden. Om de speaker draagbaar te maken, plaatsten we een handvat van een koffer erop. Het zag er verschrikkelijk uit, maar het werkte gelijk geweldig. Het gaf meteen een kamervullend geluid.”
Het was het begin voor wat zou uitgroeien tot een van de meest iconische producten van Bowers & Wilkins. “Het is een van de belangrijkste producten in ons portfolio”, zegt Andy zelfs. Een statement, als je bedenkt wat voor state-of-the-art producten zij in het assortiment hebben zitten. Het is dan een van de meest spraakmakende draadloze speakers in de scene, met als doel zoveel mogelijk stereo-geluid uit een component leveren. 240W om precies te zijn.
Hoewel het oorspronkelijk was ontworpen als een dock-speaker, daar heeft de tijd die technologie al lang en breed ingehaald. Tegenwoordig is alles wireless, dus kun je streamen van Spotify, Bluetooth, Airplay, maar ook muziekdiensten als Qobuz, Deezer en TuneIn kun je streamen. Dit kun je allemaal bedienen vanuit de Bowers & Wilkins app, waarmee je de Zeppelin bedient.
“Het fijne daaraan is dat je niet steeds van app hoeft te wisselen om muziek af te spelen”, vult Jack Howells, Communications & Brand Partnerships Manager bij Bowers & Wilkins aan. “Alles staat op één plek, op één moment. Het ondersteunt ook hoge resolutie audio. We willen dat je de best mogelijke geluidskwaliteit krijgt. De interne componenten zijn gebaseerd op de beste traditionele stereo-luidsprekers. Dat is denk ik wel wat ons onderscheid van andere audiomerken in deze categorie. We maken niet alleen audio-producten die gebruikt worden door enthousiaste muziekfans, maar ook luidsprekers die gebruikt worden door muziekprofessionals in opnamestudio’s, zoals Zoals Abbey Road Studio in Londen.”
Wanneer je een speaker als de Bowers & Wilkins Zeppelin aanschaft, dan wordt er dus gebruikt gemaakt van technologieën die ook in de beste luidsprekers zitten die er bestaan. Bowers & Wilkins maakt speakers (800 Serie Diamond) van wel 42.000 euro per paar, om maar even aan te geven in welke league ze ook opereren. “Het is 15 jaar muzikaal erfgoed in draadloze audio-speakers, gecombineerd met bijna 60 jaar expertise in luidsprekertechniek”, zegt Andy.
Naast dat het een formidabele luidspreker is - we hebben ‘m getest – is het qua design ook een eyecatcher. Het valt wel op zeg maar, als je deze op een kast in de huiskamer hebt staan. Het ontstaan van de naam is een grappig verhaal, vertelt Jack.
“Wij werken altijd met form follows function. De geluidskwaliteit staat altijd op nummer 1. De looks worden daarna erop aangepast. Een ontwerpen die zei, laten we dit eens proberen. En zo kwam hij uit op een elliptische vorm, omdat we dachten dat we op die manier het beste geluid konden krijgen. Tegelijkertijd zag het er ook mooi en opvallend uit. Op het moment dat een ontwerper die tekening liet zien, zei iemand: ‘hé, dat lijkt wel een zeppelin!’. We moesten daarna zelfs naar de nazaten van de familie die de zeppelin heeft ontworpen, om toestemming te krijgen om de naam te gebruiken.
Maar dit is niet zomaar een Zeppelin, dit is de McLaren edition. Het roemruchte automerk werkt al sinds 2015 samen met Bowers & Wilkins. Wat maakt dit tot zo’n goede match? Andy: “Wij beschouwen onszelf als een performancemerk. De 801 is de belangrijkste luidspreker die wij produceren. Een paar luidsprekers gaat over de 40.000 euro. Het is niet dat dit zo is omdat het een luxeproduct is, maar het zijn de dure componenten die ervoor zorgen dat het zoveel kost. Het zijn dure onderdelen die nodig zijn om het doel te bereiken: het leveren van de beste geluidskwaliteit. Dat sluit volledig aan bij McLaren. Zij zijn net als wij een performance merk bij uitstek. Daarom passen we zo goed bij elkaar.”
De samenwerking resulteerde eerder al in een speciale versie van de PX8 headphone. Verder levert Bowers & Wilkins de audio-installatie in tien verschillende modellen van McLaren. Overigens zijn er op het gebied van prestaties geen verschillen tussen de reguliere Zeppelin en de Zeppelin McLaren Edition. Jack: “Het draait volledig om designelementen. Zo kun je rekenen op een McLaren logo op het product, is er gebruik gemaakt andere stoffen en is ‘ie afgewerkt in een exclusieve kleurstelling.” Papaya Orange om precies te zijn, de clubkleur van McLaren.
Zo levert Bowers & Wilkins een van de allerbeste draadloze speakers af die op dit moment op de markt is. De prijs voor de McLaren Edition bedraagt €899 euro, de reguliere Zeppelin wordt voor €799 bij je thuisbezorgd. Het slotwoord is voor Andy. Wij willen vooral de allerbeste kwaliteit leveren. Onze oprichter John Bowers die zei “If you can make a better product, you can sell it.” Daarmee wil hij zeggen dat het niet gaat om een goedkoper product te maken of een product waar je meer winst mee kan maken, het gaat bij ons om het allerbeste product te maken. Dat is waar het bij ons om draait.”
De Bowers & Wilkins Zeppelin McLaren Edition is verkrijgbaar via bowerswilkins.com.