Een tijdje terug werd onze hoofdredacteur door Ford uitgenodigd om naar de testbaan in Lommel te komen om te rijden met de Shelby GT500 en de nieuwe Ford Mustang Mach 1. Dat laten we ons geen twee keer zeggen natuurlijk.
We zijn wel een beetje verwend, want de Shelby GT500 hebben we vlak voordat corona de boel kwam verstieren uitgebreid getest in de heuvels van Los Angeles . Die hebben we dus al mogen reviewen, daarom richten we ons vandaag op de nieuwe Ford Mustang Mach 1.
Toch nog even over die Shelby GT500 , want die komt niet naar Nederland. Natuurlijk gaat het aloud Hollandse gezegde ‘waar een wil is is een weg’ op, dus de echte fans (lees: mensen met knaken) zullen er altijd wel eentje kunnen bemachtigen. Maar dat kost een hoop centen. De Oostenrijkse importeur Peicher US Cars durft het wel aan om jouw GT500 uit Amerika te importeren. Kost je alleen zo’n 110.000 euro. Daar komt dan nog een hele sloot BPM bij, reken op minimaal 70.000 euro. Komen er vast nog wel wat andere kosten bij, dus laten we voor het gemak even uitgaan van twee ton voor 770 pk. Dat is wel andere koek dan de +- 75.000 dollar die je in de US betaalt.
Naast dat je bankrekening wordt geplunderd is het vooral ook een hoop gedoe. Dus misschien is het dan beter om gewoon de sterkste Mustang ooit gemaakt gewoon bij je plaatselijke Ford-dealer te bestellen. De Ford Mustang Mach 1 komt namelijk wel gewoon naar Europa c.q. Nederland. Waarom deze wel? Om een oplossing te bieden voor het feit dat wij geen Shelby GT500 krijgen en zo het gat tussen de Mustang en de Shelby modellen op te vullen. De naam Mach 1 komt trouwens niet uit de lucht vallen, want eind jaren ’60 bracht Ford al performance uitvoeringen van de Mustang uit onder deze naam.
Onder de kap ligt de bekende en imponerende 5,0 liter V8. Dit is overigens hetzelfde blok als we kennen uit de Ford Mustang Bullit , de auto waar we eerder al eens mee te gast waren bij Day1 van Jay Jay Boske . Hoewel dit hetzelfde blok is als de Bullit, is de handling flink verbeterd. Zo ligt ‘ie lager bij de grond waardoor de downforce is verbeterd met 22%. Mede verantwoordelijk daarvoor is de splitter voor, een diffuser een achterspoiler en niet te vergeten de racing stripes . Het aantal pk’s in de Mach 1 is gestegen naar een totaal van 460 trappelende paarden. Daarmee race je in 4,4 seconden naar de 100 als je de automaat kiest, of als de purist in jou de handbak heeft gekozen (feest), nog een paar tienden langzamer.
De prijs van de Ford Mustang Mach 1? 113.615 euro, maar mocht je liever zelf de pook in het juiste vakje lepelen dan komt daar nog wat bij, want dan mag je ‘m voor 115.470 euro meenemen. Nog afgezien van de opties die je je erbij vinkt. Maar dan heb je wel de sleutels van de snelste en best sturende Mustang ooit gemaakt. Check hieronder onze video over ons dagje met de Mach 1 op de testbaan in Lommel.
Tekst: Chris Riemens Beeld: Niek Filippo
Lees hier onze ervaringen met machines als de: