Social influencer kan zomaar eens het woord van 2017 worden. Wees dus voorbereid als, net als bij ons, je nek haren overeind staan bij het horen van dit woord. Mediakix showt ons hoe weinig het eigenlijk voorstelt en vooral hoe makkelijk je faket een Instagram influencer te zijn.

Daarvoor creëert het platform twee accounts. Een in het teken van lifestyle en fashion en een andere vol met toffe reisfoto’s. Ze huren zelfs een model in om te zorgen dat het er allemaal legit uitziet.

FHM-fake-instagram-influencer-02

Een local van Santa Monica gaat door voor calibeachgirl310. Het grappige is dat alle foto’s die worden gepost, binnen één dag zijn geschoten. Bij het tweede account wanderingggirl gaan ze nog een stapje verder door voor iedereen beschikbare en gratis stockfoto’s te gebruiken.

FHM-fake-instagram-influencer-03

Maar hoe krijg je dan een shitload aan followers voor je account? Instagram treedt namelijk streng op als ze een vermoeden hebben dat er volgers gekocht worden. Daarom begint Mediakix voorzichtig door er 1.000 per dag te kopen. Al snel wordt duidelijk dat ze er makkelijk 15.000 van kunnen maken, wat ze tussen de 45 en 120 dollar kost.

Chasing rainbows 🌈

A post shared by Alexa Rae (@calibeachgirl310) on

Het heeft alleen weinig nut om een stadioncapaciteit aan passieve volgers te hebben, dus moeten er reacties en likes gekocht worden. Voor 12 cent per comment en 4 tot 9 dollar voor een like, kun je best een goed scorende post creëren. Dit betekent voor elke post zo’n 500 tot 1.200 likes en 10 tot 50 comments.

Tijd om die lucratieve samenwerkingen binnen te harken. Doordat ze de magische grens van 10k aantikken, tekenen ze betaalde deals bij vier bedrijven. Twee per account. Hun salaris bestaat uit geld dan wel uitbetaling in gratis producten.

Beach day🌞#beachgirl #findyourcoast #realbikinibabe #ca #style #boho

A post shared by Alexa Rae (@calibeachgirl310) on

Dit toont maar eens aan hoe shady dit wereldje kan zijn en dat je niet zomaar overal in moet trappen. Op deze manier kan iedereen van zijn luie bank zich voordoen als social influencer die in werkelijkheid niet verder komt dan de plaatselijke supermarkt.

Bron: Highsnobiety.