Dat Bugatti alleen weggelegd is voor de meest rijke aardbolbewoners, dat wisten we al. De Franse autofabrikant staat bekend om exclusiviteit, luxe en exceptioneel vakmanschap. De unieke hypercars hebben gewoonlijk dan ook een flink prijskaartje van een paar miljoen. Toch deed een Bugatti liefhebber daar nog een schepje bovenop. Bugatti Divo Lady Bug
Er rijden van de Bugatti Divo maar 40 exemplaren rond op de wereld en ze kosten minimaal 5 miljoen euro, daar komen eventuele opties en gepersonaliseerde onderdelen nog bovenop. Wij zijn al heel tevreden met een 'normale' Bugatti Divo, maar een klant van het Franse merk maakte gretig gebruik van de optie om de wagen te personaliseren. Hij liet de exclusieve one-of-a-kind Bugatti Divo 'Lady Bug' maken. Die naam staat natuurlijk voor het patroon en de kleuren die de wagen sieren, sterk lijkend op die van een lieveheersbeestje. Verder is er overigens geen overeenkomst tussen de twee, want waar een lieveheersbeestje lief en schattig is, is de Lady Bug brutaal en stoer. Hij heeft een 8L W16 motor met een ontzagwekkende kracht van bijna 1.500 pk en een bloedstollende topsnelheid van 380 km/u.
De klant wilde graag een geometrisch, dynamisch en algoritmisch patroon wat zou vervagen. Hiervoor moesten er ongeveer 1.600 diamantvormen op de body gezet worden in de twee speciale metallic-kleuren 'Customer Special Red' en 'Graphite'. Hoewel we erg nieuwsgierig zijn naar wat de eigenaar van deze custom edition heeft opgehoest voor zijn speciale design, willen we het ergens toch liever niet weten. De spraytan bleek uiteindelijk toch meer voeten in de aarde te hebben dan Bugatti oorspronkelijk had verwacht. Het team deed er uiteindelijk bijna twee jaar over om de Lady Bug haar kleurtje te geven.
Bugatti in hart en nieren
Het vinden en implementeren van de technologische en grafische oplossingen duurde alleen al meer dan anderhalf jaar. Het bleek namelijk ongekend lastig te zijn om het patroon fatsoenlijk op de auto te krijgen. De auto bevat namelijk veel hoekjes, harde lijnen en krommingen, waardoor de 2D geprinte diamantjes vervormden op de auto. Ze moesten dus uiteindelijk allemaal digitaal aangepast worden, zodat de vormpjes goed op het oppervlak van het miljoenenproject terecht zouden komen. Ook moesten de diamantjes daarna nog met extreme precisie geplaatst worden op de auto.
De marges voor fouten waren extreem klein, aangezien een afwijking van slechts 1 mm het hele design om zeep zou kunnen helpen. Daarom werd het design eerst op meerdere testauto's gemaakt, om te kijken of alles goed zou gaan. De opgave was zelfs zó lastig, dat Bugatti het uiteindelijk bijna opgegeven had. Gelukkig voor ons, en de klant natuurlijk, hebben ze doorgezet en kwamen ze met indrukwekkend en artistiek hoogstandje op de proppen. Alle losse diamantjes werden uitvoerig gecontroleerd waarna de verf eroverheen ging, een proces wat op zichzelf al twee weken duurde, en daarna werden de vormpjes een voor een met de hand verwijderd. Over geduld gesproken.
Het schild van deze Lady Bug was dus een zeer complex, moeilijk en tijdrovend proces, waar je op
de site alles over kan lezen. Maar het resultaat mag er meer dan zijn, want wat een vette bak is het geworden. Zoals Bugatti oprichter Ettore Bugatti het zelf zo mooi zegt: "If it bears comparison with another car, it is not a Bugatti", en dit is een Bugatti in hart en nieren.