Een gratis vlucht pakken. Klinkt ideaal toch? De
35-jarige Tiron Alexander dacht er net zo over. Dankzij z’n slimme hackskills
wist hij zich, zonder uniform of opleiding, voor te doen als piloot en steward.
Blijkbaar heb je geen brevet nodig als je gratis de wereld over wil vliegen. En
het ging verder dan alleen hemzelf: de beste man regelde soms zelfs dat familie
en vrienden gratis meevlogen. Alle privileges, nul opleiding. Niet verkeerd. Maar voor je nu denkt: hoe kan ik dit ook doen?, er zit
wel een addertje onder het gras. Want helemaal legaal was het niet wat
Alexander deed. Hij maakte misbruik van een intern reserveringssysteem dat
normaal gesproken bedoeld is voor echt luchtvaartpersoneel. Dus niet voor Jan
met de pet die graag op Bali wil chillen.
Meer dan 120 vluchten bij verschillende airlines
Tussen 2014 en 2018 regelde hij meer dan 120
vluchten bij
verschillende airlines.
En hij deed dat met militaire precisie. Daarom werd zijn fraude pas laat
ontdekt. Hij wist exact hoe hij te werk moest gaan en welke digitale
achterdeurtjes hij moest gebruiken. Volgens het Amerikaanse ministerie van
Justitie was hij ongelofelijk zorgvuldig. Je komt namelijk niet zomaar binnen:
bij elke check-in moest hij zich legitimeren en aangeven voor welke
maatschappij hij zogenaamd werkte.
Alexander verzon tientallen nep-identiteiten en gebruikte
ze bij zeven luchtvaartmaatschappijen. “Hij wist exact welke gegevens nodig
waren om toegang te krijgen en hoe hij onder de radar moest blijven,” aldus de
Amerikaanse aanklager. Oké, het is natuurlijk hartstikke fout wat hij deed,
maar eerlijk is eerlijk, ergens is het ook een indrukwekkende operatie. In
totaal gebruikte hij zo’n dertig verschillende badge-nummers. Je moet het maar
even doen.
Vliegen in stijl
En hij deed het in stijl ook. Op de luchthaven verzon hij
steeds nieuwe smoezen om toegang te krijgen tot crewzones. Gewoon via zijn
zelfgemaakte badges, waarmee hij zonder ticket door aparte ingangen de
terminals binnenliep. Als hij moest boarden, liep hij simpelweg onopvallend mee
met het cabinepersoneel. Volgens de aanklager zijn er geen aanwijzingen dat hij
ooit echt in de cockpit zat, maar dat hij met z’n acties de vliegveiligheid in
gevaar bracht, staat vast.
Hij vloog niet alleen
Overigens: hij vloog niet alleen. Ook vrienden en familie
profiteerden mee. Of zij wisten dat ze onder een valse naam vlogen, is nog maar
de vraag, al kun je één en één wel bij elkaar optellen.
Maar hoe komt zo’n slimme gast dan toch tegen de lamp?
Nou, luchtvaartmaatschappijen en beveiligingsdiensten merkten onregelmatigheden
op in het reserveringssysteem. Toen begon er pas echt een belletje te rinkelen.
De Amerikaanse TSA (Transport Security Administration) stelde een onderzoek in
en toen was het spelletje uit.
En nu? Een rechtbank in Florida heeft Alexander schuldig
bevonden aan elektronische fraude én het illegaal betreden van beveiligde
zones. Op 25 augustus hoort hij zijn straf, en die kan oplopen tot wel 30 jaar
cel. Dan mag hij al een lange tijd gaan brommen.