Veelvliegers, opgelet: Milieudefensie wil je portemonnee strippen

08 jun , 13:00Entertainment
depositphotos 3196850 xl
Vliegangst. Niet vanwege turbulentie, maar omdat je straks een rekening krijgt waar je spontaan van gaat zweten. Milieudefensie en Oxfam Novib hebben namelijk hun pijlen gericht op de mensen die het vliegtuig als hun tweede thuis beschouwen. Hun plan? Een snoeiharde belasting op vliegen en dan vooral voor de veelvliegende elite die jaarlijks het halve continent doorkruist alsof het niks is.
Volgens de twee milieuorganisaties valt er nog een smak belastinggeld te rapen bij die frequente reizigers. Hun idee is simpel: hoe vaker je vliegt, hoe meer je betaalt. Geen ingewikkelde constructies, gewoon: jij vervuilt, jij betaalt. Klimaatspecialist Hilde Stroot van Oxfam Novib legt het uit in het AD: “We hebben gezocht naar maatregelen die belastinggeld opleveren. De vervuiler betaalt, dus ons plan is progressief.” Oftewel: wie meer in de lucht hangt, krijgt ook meer kosten op z’n bordje.

Meevallers

Maar goed, het is niet alleen maar rampspoed. Er zit ook een meevaller in voor de mensen die hooguit één keer per jaar in een vliegtuig stappen. Voor die groep zou de vliegtaks volgens dit plan zelfs lager uit kunnen vallen dan de huidige belasting van 29,40 euro. Dus, voor iedereen die slechts af en toe een weekendje weg boekt: adem gerust uit.
Voor de rest wordt het andere koek. In het voorstel willen Milieudefensie en Oxfam Novib dat de vliegtaks trapsgewijs stijgt. Vlieg je één keer per jaar, dan betaal je 26 euro belasting. Bij twee vluchten per jaar wordt dat 52 euro per ticket. Drie keer vliegen? Dan komt de heffing uit op 104 euro per vlucht. En als je vier of vijf keer het vliegtuig pakt, ga je maar liefst 208 euro per ticket aftikken. Alleen al aan belasting dus, de rest van je reis komt daar nog bovenop.

Lange afstanden worden nog harder aangepakt

Alsof dat nog niet heftig genoeg is, willen de milieuclubs er bij lange afstanden nog een schepje bovenop doen. Voor vluchten van meer dan 4.000 kilometer zou er nog eens 100 euro extra aan belasting bijkomen. Bovenop de al genoemde heffing. Dus als je vijf keer per jaar intercontinentaal vliegt, ben je volgens dit voorstel zomaar 1.540 euro kwijt puur aan vliegtaks. Dat is geen kleinigheid, zelfs niet voor de veelvliegende Zuidas-types.
Volgens Oxfam Novib kunnen veelvliegers dat makkelijk ophoesten, want vliegen is immers geen goedkope hobby. Maar ja, dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Niet iedereen die vaak vliegt zit in businessclass met een glaasje bubbels in de hand. Sommige mensen moeten gewoon voor werk, familie of andere verplichtingen de lucht in, en dan hakt zo’n extra kostenpost er best in. Voor nu blijft het bij een voorstel.

Geen zorgen voor nu, het is nog een concept

Er wordt veel geroepen, maar zolang het kabinet of de EU niet echt in beweging komt, hoeven we ons nog geen zorgen te maken over een creditcardcrisis op Schiphol. Maar als dit plan werkelijkheid wordt, kunnen de veelvliegers onder ons zich alvast schrap zetten. Tot die tijd: vliegen is op eigen risico. Niet vanwege turbulentie, maar vanwege je bankrekening.
Delen met
Ook interessant