Vliegangst. Niet vanwege turbulentie, maar omdat je
straks een rekening krijgt waar je spontaan van gaat zweten. Milieudefensie en
Oxfam Novib hebben namelijk hun pijlen gericht op de mensen die het vliegtuig
als hun tweede thuis beschouwen. Hun plan? Een snoeiharde belasting op vliegen
en dan vooral voor de veelvliegende elite die jaarlijks het halve continent
doorkruist alsof het niks is. Volgens de twee milieuorganisaties valt er nog een smak
belastinggeld te rapen bij die frequente reizigers. Hun idee is simpel: hoe
vaker je vliegt, hoe meer je betaalt. Geen ingewikkelde constructies, gewoon:
jij vervuilt, jij betaalt. Klimaatspecialist Hilde Stroot van Oxfam Novib legt
het uit in het
AD: “We hebben gezocht naar maatregelen die belastinggeld
opleveren. De vervuiler betaalt, dus ons plan is progressief.” Oftewel: wie
meer in de lucht hangt, krijgt ook meer kosten op z’n bordje.
Meevallers
Maar goed, het is niet alleen maar rampspoed. Er zit ook
een meevaller in voor de mensen die hooguit één keer per jaar in een vliegtuig
stappen. Voor die groep zou de vliegtaks volgens dit plan zelfs lager uit
kunnen vallen dan de huidige belasting van 29,40 euro. Dus, voor iedereen die
slechts af en toe een weekendje weg boekt: adem gerust uit.
Voor de rest wordt het andere koek. In het voorstel
willen Milieudefensie en Oxfam Novib dat de vliegtaks trapsgewijs stijgt. Vlieg
je één keer per jaar, dan betaal je 26 euro belasting. Bij twee vluchten per
jaar wordt dat 52 euro per ticket. Drie keer vliegen? Dan komt de heffing uit
op 104 euro per vlucht. En als je vier of vijf keer het vliegtuig pakt, ga je
maar liefst 208 euro per ticket aftikken. Alleen al aan belasting dus, de rest
van je reis komt daar nog bovenop.
Lange afstanden worden nog harder aangepakt
Alsof dat nog niet heftig genoeg is, willen de
milieuclubs er bij lange afstanden nog een schepje bovenop doen. Voor vluchten
van meer dan 4.000 kilometer zou er nog eens 100 euro extra aan belasting
bijkomen. Bovenop de al genoemde heffing. Dus als je vijf keer per jaar
intercontinentaal vliegt, ben je volgens dit voorstel zomaar 1.540 euro kwijt
puur aan vliegtaks. Dat is geen kleinigheid, zelfs niet voor de veelvliegende
Zuidas-types.
Volgens Oxfam Novib kunnen veelvliegers dat makkelijk
ophoesten, want vliegen is immers geen goedkope hobby. Maar ja, dat is
natuurlijk makkelijk gezegd. Niet iedereen die vaak vliegt zit in businessclass
met een glaasje bubbels in de hand. Sommige mensen moeten gewoon voor werk,
familie of andere verplichtingen de lucht in, en dan hakt zo’n extra kostenpost
er best in. Voor nu blijft het bij een voorstel.
Geen zorgen voor nu, het is nog een concept
Er wordt veel geroepen, maar zolang het kabinet of de EU
niet echt in beweging komt, hoeven we ons nog geen zorgen te maken over een
creditcardcrisis op Schiphol. Maar als dit plan werkelijkheid wordt, kunnen de
veelvliegers onder ons zich alvast schrap zetten. Tot die tijd: vliegen is op
eigen risico. Niet vanwege turbulentie, maar vanwege je bankrekening.