Ryanair's social media-team beledigt graag eigen passagiers

01 apr , 16:00 Entertainment
67ebaf2f5775c

Als je ooit dacht dat een luchtvaartmaatschappij gewoon saai vluchten verkoopt, dan heb je het Ryanair’s social media-team nog niet ontmoet. Deze internetpiraatjes hebben lak aan de standaard PR-regels en gooien er online met een grijns op hun smoel een flinke dosis humor, sarcasme en zelfspot tegenaan. En ja, als passagier krijg je het soms ook even flink te verduren.

Ryanair heeft TikTok, X (voorheen Twitter) en Instagram niet alleen om tickets te slijten, maar vooral om mensen te laten lachen soms ten koste van hun eigen klanten. Waar andere bedrijven klachten sussen met een nietszeggende “we nemen dit serieus”, schiet Ryanair de passagier vol in de benen met een droge, bijtende opmerking.

Klaag je bijvoorbeeld dat stoel 11A geen raam heeft? Dan krijg je een laconiek “11A, de eindbaas” terug. Huil je over verborgen kosten? Dan krijg je een meme terug met hun iconische animatie vliegtuig en een grote grijns. Want laten we eerlijk zijn: iedereen weet dat Ryanair goedkoper is dan een kratje pils, maar je betaalt wel voor alles… inclusief je ademlucht.

TikTok: het walhalla voor jennen

Op TikTok laat Ryanair pas echt zien dat ze social media snappen. Geen standaard “boek nu”-reclames, maar hilarische clips waarin ze zichzelf en hun passagiers op de hak nemen. Hun meest beruchte creatie? Dat vliegende, geanimeerde vliegtuig met een grote grijns, rollende ogen en een attitude die zelfs je brutaalste neefje jaloers maakt.

Ze pakken actuele trends, combineren die met vlijmscherpe zelfspot en scoren daarmee miljoenen views. Hun strategie? Simpel. Hoe minder serieus, hoe beter. “Oh jee, je moest 50 euro betalen omdat je je handbagage niet vooraf hebt aangemeld? Misschien is lezen een vaardigheid die je nog moet ontwikkelen,” reageerde het team in een bericht op X. Savage…

Op X gaat Ryanair helemaal los

Op X zijn ze net zo scherp. Klaag je over de service? Grote kans dat je een meme terugkrijgt die je nog harder laat huilen dan je portemonnee na die extra bagagekosten. Maar eerlijk is eerlijk: Ryanair schuwt ook de zelfspot niet. Ze maken er een kunst van om toe te geven hoe “ellendig” hun service soms is, maar doen dat met zoveel charme dat je er toch om moet lachen.

Een passagier klaagde ooit: “Mijn Ryanair-vlucht was zo hobbelig dat ik dacht dat ik in een wasmachine zat.” Waarop Ryanair doodleuk reageerde met: “En toch ben je goedkoper op je bestemming gekomen dan een Uber naar de kroeg.” Touché.

Haat het of hou ervan, maar je kijkt wel

Wat je ook van hun stijl vindt: Ryanair is heer en meester in online engagement. Terwijl andere luchtvaartmaatschappijen droge posts over bestemmingen delen, creëert Ryanair content die viraal gaat. Haat het, hou ervan, of boek gewoon die budget vlucht naar Spanje voor de prijs van een paar biertjes. Eén ding is zeker: Ryanair’s social media-team laat je niet onverschillig.

Delen met
Ook interessant