1. Home
  2. Flaneren en daarna retourneren is door nieuw label verleden tijd

Flaneren en daarna retourneren is door nieuw label verleden tijd

06 apr 2022, 11:08 Entertainment
retourvignet pakketbezorging
Webwinkels zijn het al jaren zat: mensen die kleren bestellen en het daarna weer terugsturen. Bedrijven kost dit bakken met geld. Dit, omdat de kleren niet meer als nieuw verkocht kunnen worden. Bijkomend probleem is dat de kleding die gedragen is vaak weggegooid wordt, zonde!
De webwinkels zijn nu samen met brancheorganisatie Thuiswinkel.org een proef gestart om dit retourneerprobleem tegen te gaan. Het probleem wordt aangepakt door middel van labels die aan het kledingstuk worden vastgemaakt, is het label eraf, dan krijg je geen geld meer terug. Dus dat wordt nooit meer kleding kopen om een avondje mee te flaneren. Alhoewel - grote merken zoals Off-White hebben standaard zo'n labeltje. Misschien wordt het wel een trend.

Eerst flaneren en dan retourneren

Voor veel mensen klinkt het 'eerst dragen en dan terug sturen' misschien vreemd in de oren, maar het gebeurt echt. Eigenlijk is het ook vrij logisch te verklaren, want in onze westerse maatschappij willen mensen altijd het nieuwste van het nieuwste, maar niet iedereen heeft de bankrekening van Bill Gates. Wij vinden het niet echt heel classy om kleding te kopen en vervolgens te retourneren, maar we kunnen wel snappen waarom mensen het doen. Gratis tip van ons: 'don't go broke trying to look rich'.
Webwinkels krijgen soms kleren met parfumlucht, gaten of vlekken erin terug. Als reden staat er dan bij te klein of niet naar verwachting, klinkklare onzin als je het ons vraagt. Toch hebben de shops geen poot om op te staan, ze zijn immers verplicht het geld terug te geven aan de consument. Klant is koning, maar daar gaan ze nu alleen effe mee stoppen!

Who's that boy?

Aan de andere kant wordt het iedereen ook wel heel makkelijk gemaakt, je bestelt een leuke broek, draagt hem naar bijvoorbeeld een lekker festivalletje en hup, je stuurt hem weer terug. Asociaal, maar je maakt wel de blits in je nieuwe broek. Als je de broek vervolgens terugstuurt kan de winkelier je niet veel maken. Jij stuurt hem namelijk gewoon binnen 30 dagen terug.

Retourvignet voor de 'kledingleners'

De oplossing is dus een label; als dit label verwijdert is mag je het kledingstuk niet meer terugsturen. Het zogenaamde ‘retourvignet’ is een geel label die op een opzichtige plek hangt, zo ziet iedereen dus dat het kledingstuk eigenlijk nog niet van jouw is. Wel beter, want dan wordt er eindelijk wat minder kleding weggegooid.
retourvignet zegel5
Foto: Retourvignet.com
Delen met
Ook interessant