Heerlijk, op de middelbare school zitten gamen terwijl de docent het niet door heeft. Als je dit mist, hebben we goed nieuws voor je. Aan de Universiteit Antwerpen mogen bachelors geschiedenis in hun derde jaar blijkbaar aan de slag met Europa Universalis en Crusader Kings. We horen je denken, huh dat heeft toch niks met school te maken. Historicus Jeroen Puttevils heeft wel goede redenen om historische games een plaats te geven in zijn lessen.
Historische feiten en speelplezier
Zo bieden de games ankerpunten om met studenten een discussie rond te voeren. Studenten kunnen bespreken hoe historisch correct de games zijn, of welke historische processen men wel of niet kan herkennen, of op welke manier een balans werd gevonden tussen historische feiten en speelplezier.
Games niet negeren
Daarnaast zijn games op zich ook historische producten, net als bijvoorbeeld films, series, boeken en academische papers. Zo kunnen dergelijke games ook iets vertellen over hoe wij vandaag naar het verleden kijken. Voor historici zijn games dan ook een bron van informatie die geanalyseerd kan worden om meer te weten te komen over de tijd waarin de game werd gemaakt. Een goede historicus die de "populaire geschiedenis" volgt, mag volgens Jeroen Puttevils games dan ook niet negeren.
Age of Empires
Misschien kan je je docent nog proberen te overtuigen om Assassin's Creed en Age of Empires ook mee te laten tellen als lesmateriaal. Dan denken wij dat je elke dag staat te springen om naar je studie te gaan.