Spreken voor een groot publiek? Dit is het geheim tot succes

27 apr 2016, 18:00 Entertainment
tedtalk500

Chris Anderson, de curator van TED, een van de grootste conferenties ter wereld, deelt in dit filmpje het geheim van spreken voor een menigte. Een bijzonder interessant en fascinerend betoog en handig voor iedereen: van degene die een speech houdt op de bruiloft van zijn beste vriend tot aan de manager van een bedrijf, en van de reclameman die een presentatie geeft tot aan de docent die zijn leerlingen toespreekt.

Volgens Anderson is er één ding dat alle goede sprekers met elkaar gemeen hebben: het doel om een gift in de geest van de luisteraar te plaatsen, een gift genaamd ‘een idee’. Oftewel: een goede spreker plant een idee in het hoofd van de luisteraar. Door zo'n idee over te brengen, ontstaat er in het hoofd van de luisteraar een patroon van informatie dat vergelijkbaar is met dat van de spreker. Oftewel: de informatie wordt niet alleen geïmplementeerd, maar wordt ook daadwerkelijk overgenomen. Wanneer dat gebeurt en de puzzelstukjes op z’n plek vallen, krijg je het fameuze ‘lampje-boven-je-hoofd’-moment.

Anderson is van mening dat het overbrengen van een inspirerend idee in staat is om iemands beeld van de wereld fundamenteel te veranderen. Kortom: Een geweldige manier om nader tot elkaar te komen. Het geheim van een goede spreker is dus dat hij/zij de luisteraar door middel van een idee een nieuw en blijvend inzicht geeft.

Andersons regels voor een succesvolle speech:

1. Visueel

Kies één idee dat je over wilt brengen en geef daar context aan. Maak het visueel, zodat mensen het zich kunnen voorstellen;

2. Betrokkenheid

Geef je lezers een reden om nieuwsgierig, geïntrigeerd en betrokken te worden.

3. Puzzel

De puzzelstukjes zijn al in het hoofd van elke luisteraar aanwezig, maar het is de taak van de spreker om er een kloppende puzzel van te maken.

4. Sharing = caring

Maak je idee waardig om te delen. Stel jezelf altijd de vraag: wie wordt er beter van dit idee? Als het alleen nuttig is voor jou of je bedrijf, heeft het weinig zin. Een idee moet namelijk het potentieel hebben om anderen te inspireren en een verandering teweeg te brengen in hun denken.

Delen met
Ook interessant