In Rotterdam hebben ze een ludiek campagne uitgerold om het problematische drugsgebruik in de stad een halt toe te roepen. Elf bekende straten in de havenstad krijgen tijdelijk een nieuwe naam, die verwijst naar geestverruimende middelen. Met onder andere de Groene Pillendijk, West-Snuifkade en Cokesingel wil de gemeente gebruikers erop wijzen wat de donkere kant van hun drugsgebruik is. 'Niet lullen, maar poetsen', maakt plaats voor 'niet spuiten, maar slikken' in de stad. Of het de juiste manier is vragen we ons af. Menig postbode en student zal er de komende weken in de war van raken. De een omdat zo'n bordje een leuke plaats heeft in het gemeenschappelijke huis en de ander, omdat hij MDMA-laan 69 niet kan vinden. Deze reële, doch ludieke reacties zijn precies hetgeen dat de gemeente wil.
Geestverruimende champagne
De bewoners van de elf gekozen straten zijn per envelop geïnformeerd. Even voor de duidelijkheid, eentje zonder pony erop en afgeleverd door de postbode en niet die jongen met de zwarte outfit uit die Volkswagen Polo. Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer van de VVD vertelt aan het
AD het volgende over de nieuwe campagne: "We willen mensen duidelijk maken: die
drugs waar jij een leuk feestje mee hebt, zijn dezelfde
drugs die zorgen voor opgeblazen portieken, voor jongens van Zuid die worden geronseld als uithaler. Dat lijntje of pilletje is niet zo vrijblijvend als je denkt. Er zit een hele donkere kant aan."
De elf straatnamen die een tijdelijke andere naam hebben gekregen:
- Coolsingel – Cokesingel
- Laan op Zuid – Lijn op Zuid
- Rakstraat – Nakstraat
- West-Kruiskade – West-Snuifkade
- Emmalaan – MDMA-laan
- Burgemeester Oudlaan – Burgemeester Out-laan
- Wijnhaven – Lijnhaven
- Zuidplein – Snuifplein
- Ketenstraat – Ketastraat
- Groene Hilledijk – Groene Pillendijk
- Peppelweg – Pepweg
Stevige drugsproblematiek
De nieuwe campagne is het tweede deel van een 'war against drugs', die Rotterdam vorig jaar begon. Onder de nieuwe bordjes staat een feit, waarmee de problematiek zwart-op-wit voor je neus verschijnt. Zoals het aantal lijntjes – schrik niet, 63.000 per dag in Rotterdam – dat wordt gedaan en het aantal drugsgerelateerde explosies. Naast de feiten staat ook een QR-code. Na het scannen van deze code kom je op een website terecht met meer feiten en cijfers over drugscriminaliteit in de havenstad. Het tweede deel van de antidrugscampagne is daarmee een stuk milder dan de vorige. Een halfjaar geleden werden er namelijk grote borden getoond door de hele stad met lugubere advertenties. Op deze borden stond bijvoorbeeld een foto van een doodskist met een kruis van wit poeder met bijbehorende tekst: 'Jouw lijntje, zijn liquidatie'.
De VVD-wethouder vertelt hierover: "Die campagne was stevig en hard, we vliegen het nu wat luchtiger aan. Maar met hetzelfde doel: zorgen voor discussie in de stad. Het heeft de vorige keer voor veel media-aandacht gezorgd en daarmee zetten we mensen aan het denken." De tijdelijke straatnamen zijn ludiek, maar kaarten wel stevige drugsproblematiek aan en moeten ervoor zorgen dat mensen zich bewust worden van de olifant in de kamer. In Rotterdam heet dit drugs. "We doen dit in straten door de hele stad, om te laten zien: dit probleem raakt de hele stad. Drugs is overal, in elke straat. En daar moeten we het echt over hebben."