Beek Auto Racing is een begrip in de wereld van autotuning. De specialisten van het bedrijf repareren niet alleen auto’s, maar ze passen ze ook aan naar wens van de klant: luchtfilters, turbo’s, intercoolers en chiptuning bij Beek kan het allemaal. Wij kregen een exclusief kijkje achter de schermen bij dit vette bedrijf.
Misschien ken je het wel; je hebt een snelle auto gekocht, maar na verloop van tijd begin je te wennen aan de snelheid. Je wil dus jouw scheurijzer sneller maken. De mannen van Beek Auto Racing kunnen je hierbij helpen. De gasten uit Den Haag kunnen bijna alles en zullen hun hand niet omdraaien voor een moeilijk project of uitdaging. Beek is echter wel meer dan alleen het aanpassen en tunen van jouw statusblik.
Ontstaan
Het autotuners-walhalla in Den Haag bestaat in 2022 al 30 jaar. Beek begon ooit als een schadebedrijf. De eigenaar van dit schadebedrijf, Hans van de Beek, racete zelf. Dit liep zo erg uit de hand dat er uiteindelijk binnen het schadebedrijf een aparte racesectie werd opgericht, dit werd Beek Auto Racing.
Ontstaan uit een passie voor de motorsport is het bedrijf uitgegroeid tot een begrip in de tuningswereld. Met deze zelfde passie wordt nog steeds zorg gedragen voor jouw auto. Ghisbert van Ginhoven is sinds 2020 de eigenaar van het bedrijf. Ghisbert is niet alleen de eigenaar, maar ook ‘ der meister chiptune’
Tjoening
De wereld van de autotuning is een aparte tak van sport. Waar het vroeger alleen de jongens in Australian trainingspakken waren, komen er nu ook welvermogende mannen die net iets meer uit hun bolide willen halen. Mannen zijn van nature natuurlijk een beetje competitief en het is altijd lekker als je net even wat sneller bent dan de ander. De term ‘build not bought’ is in de wereld van automodificatie een hele bekende. Het tunen van jouw auto is dan meestal ook geen eenmalig iets. Als je begint met het aanpassen van jouw auto ben je eigenlijk nooit tevreden en wil je eigenlijk altijd wel meer.
Je moet het natuurlijk wel veilig houden, want het is nooit leuk als je krukas door de motorkap komt zetten en hier kunnen de mannen van Beek jou bij helpen. Niet alleen de computer van de auto wordt aangepast (in de volksmond chiptune), maar ook upgrades van andere onderdelen die de auto sneller maken behoren tot de mogelijkheiden. ‘’Wat je in de volksmond stage 1- of stage 2 chiptuning noemt, met een klein beetje hardware wijziging krijg je niet snel stuk, het kan wel maar gebeurt niet heel snel. Wat we hier veel hebben is die gekkigheid met meer dan 1000 pk op weinig cilinderinhoud, dan kom je aan één grens en gaan er dingen stuk. Niet persé omdat het fout is, maar omdat de stress op de motor te extreem wordt. Met het hele dikke spul ben je sowieso één keer per jaar aan de beurt. Lagers vervangen of een revisie is vrij normaal’’, vertelt Ghisbert.
Met het hele dikke spul ben je sowieso één keer per jaar aan de beurt
Effe voorbeeldje: een standaard Audi RS3 met 400 PK en 480 Newtonmeter torque kan Beek met een 'stage 1 chip' upgraden naar 482 PK en 620 Newtonmeter. Je vloog eerst waarschijnlijk al, maar als die RS3 gekieteld wordt heb je serieus meer vermogen en wordt jouw auto bijna een raceauto. Het bedrijf adviseert ook elke klant wat het meest veilig is en waarom je niet te veel moet willen. Ghisbert neemt ook niet elke klus aan. Hij wil vakwerk leveren en geen mannen aan de deur hebben die in zak en as zitten, omdat hun scheurijzer in elkaar gelopen is. Waar andere tuners het maximale uit een auto willen halen, doet Beek het zo veilig mogelijk. Dit onderscheidt in onze ogen het bedrijf zeker van anderen op deze markt.
Tuurlijk zijn er mensen die heel veel willen en dit is mogelijk, maar je moet dan wel rekening houden met het feit dat je motor een heel stuk sneller overlijdt dan onder normale omstandigheden. ‘’Zolang je het maar klein houdt valt het allemaal mee’’, aldus de autochirurg.
Internationale bekendheid
De benzine ademende professionals uit Den Haag hebben niet alleen projecten in Nederland. Buiten Nederland weten ze Beek Auto Racing ook te vinden. De klantenkring van Beek komt van heinde en verre. Van Den Helder tot aan Hongkong weten ze het Haagse bedrijf te vinden. Ghisbert vertelt over een klant uit Hongkong waar hij al eerder een auto voor heeft aangepast: ‘’Hij heeft het idee om een MINI met 2000 pk te maken en technisch gezien kan het, maar de levensduur wordt steeds korter. Je hebt een mechanisch einde, maar dat kunnen we ook aanpassen. Zo kan je van 2.0 naar 3.0 liter gaan.
Het begint met een idee van iemand die 2000 pk in een MINI wil van 700 kg. Met deze MINI kan je natuurlijk niet rijden, maar we proberen samen tot een definitief idee te komen, zo ga je een heel proces in. Dit gaat van klein tot groot en dat is heel leuk. ‘’The sky is the limit’’, legt Ghisbert uit.
Dure hobby
Zo’n 2000 pk MINI is natuurlijk niet goedkoop. De prijzen voor dit soort ‘tjoens’ gaan ver boven de 50.000 euro en daar kan je ook een hele leuke Rolex voor kopen. Deze hobby is echter hetzelfde als drugs: als je er eenmaal aan begint, kun je niet meer stoppen. Bijna alle klanten van Ghisbert beginnen met een ‘stage one’, maar willen uiteindelijk meer.
Tuning is geen gemiddelde hobby zullen we maar zeggen. Net als bij gewone autosport is het aanpassen van auto’s erg duur: de onderdelen, de man-uren, de op-maat-gemaakte chip en natuurlijk de styling.
Als kleine mannen speelden we natuurlijk al met kleine auto’s. We worden ouder en het speelgoed wordt groter. Dit heeft zoals we allemaal weten ook het gevolg dat ons mannenspeelgoed duurder wordt. Ghisbert lacht: ‘’Jongens zijn altijd een beetje competitief, dat is gewoon helaas hoe ons gen werkt. De een vindt het gewoon leuker om sneller te zijn dan de ander. Door dit jongetje in de grote mannen bestaat ons bedrijf ook. De gekkigheid van jonge jongens die ouder worden.’’
Passie
Beek werkt niet alleen voor particulieren – ook de autoracerij weet het tuningsbedrijf te vinden. Zo komen er jongens lang met hun circuitauto die net even die extra paardenkrachten willen hebben. Ghisbert fixt dit dan. Hij schrijft zijn eigen software en zorgt ervoor dat je auto optimaal aan de startstreep verschijnt. ‘’Elke pk is er één’’, aldus de eigenaar.
Ghisbert heeft zelf ook een grote passie voor het werk dat hij doet. De nog jonge eigenaar is in het vak gerold en behoort tot een van de beste tuners in Nederland. ‘’Mijn vader was verbrandingsingenieur, zelf ben ik begonnen op de hbo-elektrotechniek. Ik kwam toen voor een stage bij Beek over CAN-bussytemen. Na deze stage ben ik nooit meer weggaan. Van een oud-collega, die destijds deels eigenaar was, heb ik een stukje tuning geleerd. Mijn toenmalige compagnon en hij zijn uit elkaar gegroeid en toen werd er aan mij gevraagd om dit op te pakken. In het begin was dit best taai, want je moet in een keer alles zelf doen en je weet nog niet alles. Je kent de basics, maar moet oppassen want dingen kunnen ook stuk gaan. Dat is ook wel eens gebeurd.’’, vertelt Ghisbert lachend. Hij vervolgt: ‘’Ja, in de zestien jaar dat ik dit doe, is het maar acht keer fout gegaan en dat was niet bij normale stage-1 tunes.’’
Ik kan soms nog wel meer respect hebben voor die jonge gozer met zijn sportluchtfiltertje en knalpijp dan iemand die miljoenen heeft en het even makkelijk doet
Ghisbert doet natuurlijk niet alles alleen, hij en zijn gemotiveerde team van specialisten proberen altijd het best haalbare te halen. Ghisbert vindt geld verdienen niet het belangrijkste in het werk dat hij doet en ook maakt hij geen onderscheid in de klanten die bij hem komen. ‘’Ik kan soms nog wel meer respect hebben voor die jonge gozer met zijn sportluchtfiltertje en knalpijp dan iemand die miljoenen heeft en het even makkelijk doet’’, verklaart de tuner. De sfeer in het bedrijf is gezellig en iedereen heeft evenveel aanzien, dat maakt het bedrijf in onze ogen extra mooi. Zijn filosofie: ‘’Ik vind het belangrijk dat we lol hebben en dat we allemaal genoeg geld hebben om te kunnen eten.’’