“Laat alles vallen en pak je ballen." Het klinkt misschien als een ordinair rijmpje, maar niets is minder waar. Het lekkerbekende zinnetje is de slogan van de nieuwe zaadbalcampagne van Stichting Zaadbalkanker. De campagne probeert aandacht te trekken voor de ziekte en dat doen ze op een hele slimme en originele manier.
We weten natuurlijk allemaal wat er op de eerste maandag van de maand om 12 uur afgaat. Inderdaad, het luchtalarm. Er wordt getest of het alarm het nog doet in geval van nood. Maar vanaf nu maak je ook een andere associatie met de pokkenherrie. Althans, dat is de bedoeling van de campagnemakers.
Laat alles vallen en pak je ballen. Het luchtalarm moet een reminder zijn om je klootjes even onder de loep te nemen. En dat is gerust niet zo moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het gebeurt. Hoe je het doet? Dat legt Slimste Mens presentator Philip Freriks je uit in de campagnevideo. Met de ene hand pak je je zak vast en met de andere zoek voel je naar knobbels, hardheid en verandering. Niks vreemds? Helemaal top! Dan test je de zaadfabriekjes volgende maand weer. Merk je iets op? Dan ga je even langs bij de dokter om de boel te laten controleren.
Het initiatief voor de campagne is genomen door Stichting Zaadbalkanker. In november wordt er jaarlijks aandacht gevraagd voor mannenziektes, zoals prostaat- en zaadbalkanker. Zaadbalkanker is de meest voorkomende soort kanker bij mannen tussen de 15 en 40 jaar. De ziekte is goed te genezen mits je er op tijd bij bent. Een vast check-je-ballen-moment kan hierbij helpen. Dus introduceerden ze Het Ballenalarm.
Iedere maandag van de maand om 12 uur pak jij dus je klootjes bijeen, met een herrie genaamd het luchtalarm kun je er niet meer omheen!