Noorwegen heeft zich geplaatst voor de tweede ronde van
het WK 2026. Maar na de 3-2 overwinning op Senegal gaat het in de media en op
sociale platformen eigenlijk maar over één ding: het Noorse feestje in de
Verenigde Staten. De Noren vieren hun vroege kwalificatie alsof de wereldtitel
al binnen is, met New York als het absolute middelpunt van de gekte. De Noorse supporters zijn niet van plan om door te schuiven
naar de knock-outfase, zonder dat iedereen effe te laten weten. Nog voor het
eerste fluitsignaal kleurden grote delen van de stad rood. Van de metrostelsels en later tot op het iconische Times Square: overal doken supporters op die hun inmiddels
beruchte 'Viking Row' uitvoerden.
Waarom de 'Viking Row'?
Bij dit ritueel gaat de hele groep fans op de grond zitten
om een synchrone roeibeweging te maken. Het leverde bizarre beelden op in de
Amerikaanse miljoenenstad, waar de sfeer er zo goed in zat dat zelfs de NJ
Devil (de bekende ijshockeymascotte) zich op een gegeven moment bij het
roeifeest aansloot.Dat de ontlading zo groot is, heeft alles te maken met de
geschiedenis: Noorwegen is voor het eerst in 28 jaar weer actief op een
wereldkampioenschap. De feeststemming reikt dan ook tot ver buiten de
Amerikaanse landsgrenzen. Het roeiritueel is inmiddels een soort nationale
handtekening geworden, die onlangs zelfs al opdook tijdens een zitting in het
Noorse parlement.
Na de winst op Senegal lieten ook de hoofdrolspelers op het
veld zich volledig gaan.
Sterspeler Erling Haaland, die met twee doelpunten een
belangrijk aandeel had in de overwinning, nam na afloop uitgebreid de tijd om
samen met de rest van de selectie en bondscoach Ståle Solbakken de 'Viking Row'
in te zetten voor het meegereisde publiek.
De toon is gezet
Noorwegen speelt later deze week nog tegen Frankrijk om de
uiteindelijke groepswinst, maar voor de Noorse aanhang is het toernooi qua
sfeer nu al geslaagd. Waar veel traditionele toplanden met de nodige
voorzichtigheid spelen, kiest Noorwegen op én buiten het veld voor een
benadering vol enthousiasme. De Noren zijn na 28 jaar weer helemaal terug, en
dat mag iedereen weten ook.