Als je aan sportgames denkt, dan gaan de gedachten waarschijnlijk uit naar de nieuwe FIFA. En eerlijk is eerlijk, FIFA 18 heeft heel wat potentie. Als je echter kijkt naar wat algemeen als de beste sportgameserie wordt beschouwd, dan kom je uit bij
de NBA 2K-reeks, waarvan NBA 2K18 het
nieuwste deel is .
Het lukt de ontwikkelaar van de NBA 2K-serie elk jaar weer om iets nieuws te brengen, waar de fans dan enthousiast over worden. Dit jaar is de grote verbetering
te vinden in de MyCareer-modus. Daarin wordt er een sociale hub geïntroduceerd, genaamd
Run the Neighborhood . Het is in zijn basis een ministadje, waar jij met jouw eigen gemaakte speler rond kunt rennen. Je kunt daar een Footlocker ingaan om nieuwe schoenen te kopen, of naar de kapper gaan om iets aan je kapsel te doen. Ook kun je op basketbalveldjes potjes drie tegen drie doen met andere spelers die in dezelfde wereld rondlopen, of in de arcadehal wat oefenen met het schieten van de bal in de basket. Er is enorm veel te doen en het heeft de potentie om je als speler heel lang bezig te houden. Bovendien zorgt het er voor dat modi als MyPark (de drie tegen drie potjes) nu veel toegankelijker zijn. In het verleden moest je die modus apart inladen en qua laadtijden heeft de NBA 2K-serie het nooit goed gedaan. Als je dan merkt dat alle banen vol zijn, dan is dat een extra laadtijd die je liever niet had gemaakt.
Buiten dit aspect
zijn er nog tal van verbeteringen in de game te vinden, waardoor het geheel indrukwekkend goed is. Zo zijn er naast de MyCareer nog toffe modi als MyTeam (je Ultimate Team-modus) en MyGM (je bent baas van een team en hebt rekening te houden met alle aspecten van het spel). Het zijn losse modi waar je je al tientallen uren in kunt verliezen, waardoor je niet snel zal zijn uitgekeken op NBA 2K18. Toch willen we nog drie punten er uitpikken, die ons tijdens een lange NBA 2K18-dag in New York zijn opgevallen.
Verbeterde animaties maakt het geheel soepeler
NBA 2K18
ziet er net wat beter uit dan NBA 2K17. Spelers kennen iets meer detail, de aankleding is wat beter uitgewerkt, het publiek ziet er beter uit, en de arena zelf is netjes aangekleed. Toch is de beste verbetering te vinden in de animaties van de spelers. Deze zijn wat soepeler, waardoor speler iets minder houterig lopen. Hoewel het verschil niet heel erg groot is, merkten we tijdens onze hands-on dat spelers minder vaak hun ingezette animatie af moesten maken. Dat betekent dat je flexibeler bent om je looprichting aan te passen en zo makkelijker vrij te lopen. Hierdoor ontstaat er meer variatie in het spel en
heb je meer mogelijkheden om de winst naar je toe te trekken.
Vrijheid in het maken van je personage
Veel dingen in NBA 2K18 zal je doen met je eigen gemaakte personage. Dan is het goed om te constateren dat de mogelijkheden om die te maken uitgebreider zijn. Er zijn bijvoorbeeld meer kapsels om mee los te gaan en in de winkels van de Neighborhood zijn er tal van kledingstukken te vinden. Ook qua speelstijl heb je nu meer keuzevrijheid. Je kunt jouw speler namelijk twee verschillende archetypes geven. Zo kun je als Point Guard een personage aanmaken dat goed is in passen, terwijl hij tegelijkertijd een hoge loopsnelheid heeft en als een Westbrook kan dunken. Door hier een mooie mix in te vinden, heb je meer opties om wedstrijden naar jouw hand te zetten en geldt ook hier weer dat er meer variatie ontstaat.
De Switch-versie is indrukwekkend
Naast de PlayStation 4-versie die we uitgebreid hebben kunnen spelen, was ook de Switch-versie beschikbaar. Van tevoren hadden we daar niet heel veel van verwacht, de spelcomputer is op papier immers minder krachtig. Daar moeten we een beetje op terugkomen. De Switch-versie ziet er namelijk uitstekend uit en kent alle functies die zijn grote broer ook heeft. Daarmee is het de ideale versie voor hen die vaak onderweg zijn. Het enige nadeel van gamen terwijl je onderweg bent, is dat je niet online bent en zo waarschijnlijk de broodnodige VC voor het verbeteren van je personage niet zult vrijspelen.
NBA 2K18 komt op 15 september uit. Ook de Switch-versie, maar dan alleen de digitale variant. De fysieke Switch-versie komt pas een maand later in de winkel te liggen.