Wielrennen is een sport waarin races per seconde worden beslist, waarbij de laatste spurten op de
fiets het verschil zijn tussen een podiumplaats en een positie in het peloton. Daarom zullen renners er alles aan doen om een voorsprong op hun tegenstanders te krijgen, want zelfs een paar gram extra hier en daar kan je een competitief nadeel opleveren. Soms gebruiken ze ook wat prestatie verhogende middelen, maar we sparen de wielrenners wel even door dat achterwege te laten. Lief van ons he.
Keeper Andre Onana kan hier wel over meepraten.
Te zwaar
Ondanks hun extra pit zijn elektrische fietsen lange tijd te zwaar geweest om op te boksen tegen fietsen zonder hulpmiddelen. Dat waren ze tenminste tot de lancering van de HPS Domestique, de lichtste
e-bike ter wereld. Met een gewicht van slechts 8,5 kg is het vergelijkbaar met de meeste vederlichte racefietsen.
Dankzij de door de F1 ontwikkelde Watt Assist Pro-motor is hij echter goed voor maar liefst 230 W piekvermogen, 20 Nm koppel en tot drie uur trapondersteuning. Het systeem wordt bediend met een paar knoppen die in de bartape van de fiets zijn geïntegreerd en is zelfs compatibel met de meeste gps-computers. Hoe vet is dat.
Kost een aardig zakcentje
Voeg daar nog een uitgebreide Campagnolo Ekar 1x aandrijflijn en een Deda Elemnti afwerkingskit aan toe, en je hebt een onverslaanbare combinatie. Voor de fietskenners onder ons was de vorige zin wat begrijpelijker. We zullen het samen vatten voor je, met deze fiets kan je keihard fietsen. Wel zullen er veel mensen teleurgesteld moeten worden. Er zijn tot nu toe slechts 21 stuks beschikbaar. Mocht je dus zo’n snelle lichte jongen aan de haak slaan, dan moet je ook nog een aardig zakcentje hebben. De 1eversie is beschikbaar voor € 14.500 euro.
Nederland staat bekend als een fietsland, deze kunnen wij dus goed gebruiken. Mocht je weer die barre tocht door regen en wind moeten afleggen, dan raden wij deze zeker aan.