Mensen die vroeger weinig geloof in je hadden, het altijd beter wisten en wellicht zelfs zeiden dat je beter iets anders kon gaan doen. De wereldberoemde TikTok-ster, je zal hem ongetwijfeld een keer langs hebben zien komen, Khaby Lame, kan daar helemaal over meepraten. Ook hij kreeg in het begin van zijn carrière te horen dat hij maar een 'echte baan' moest zoeken. Hoe anders is de situatie nu: de Italiaan is momenteel de absolute koning van TikTok en maakt echt serieus geld met zijn werk. Khaby Lame werd geboren in Senegal, maar vertrok als klein mannetje van één jaar oud met zijn familie naar Italië. Daar groeide hij op in de buurt van Turijn. Tot de coronapandemnie uitbrak was Khaby trouwe werknemer van, wat verwacht je anders van iemand die in Turijn woont, FIAT. Totdat COVID-19 ineens om de hoek kwam kijken; Khaby werd ontslagen.
De ommekeer
Zijn ontslag bij FIAT was de regelrechte ommekeer. Khaby begon met het maken van grappige video's waarin hij alledaagse situaties parodieerde. Zijn herkenbare stijl maakte hem razend populair. Maar liefst 162.2 miljoen volgers staat er momenteel op z’n volgersteller. Niet misselijk.
Mr. Bean
Lame wordt soms wel de 'Mr. Bean' van sociale media genoemd, omdat hij zelden wat zegt. Wat hem echt uniek maakt, is zijn eigen, onnavolgbare stijl waarmee hij nutteloze lifehacks op humoristische wijze aanpakt. We kennen allemaal die trucjes die bedoeld zijn om het leven eenvoudiger te maken. Lame weet daar slim mee om te gaan.
Weinig geloof
Toch herhaalde de superster onlangs weer dat niemand in zijn begindagen veel geloof in hem had. Aan Forbes vertelde Lame onlangs dat ‘ie zo vaak te horen heeft gehad dat hij een ‘echte baan’ moest vinden, maar Khaby bleef vertrouwen houden in zichzelf en zei telkens: “Ik blijf gewoon video's maken, want dat is wat ik leuk vind, zelfs al kijkt niemand ernaar.”
Flink verdienen
Hoe anders ziet de wereld er nu voor hem uit. Wereldberoemd, met zijn unieke stijl en zijn content is overal te zien. Bedrijven zien dat natuurlijk ook Bedrijven willen dolgraag met hem samenwerken en hun spullen aan zijn immense fanbase tonen. Forbes vond uit dat sommige bedrijven hem 750.000 dollar betalen om hun producten in één video te laten zien. Dat is serieus geld.
Het afgelopen jaar heeft hij volgens Forbes meer dan 16.5 miljoen dollar bij elkaar gesprokkeld. Onder meer door samen te werken met merken als Hugo Boss. Heerlijk werken en wat centjes harken dus voor onze Khaby.
Kieskeurig
Wat Khabane, zoals hij voluit heet, echt te prijzen valt, is het feit dat hij niet zomaar met iedereen in zee gaat. Hij weet dat zijn content door zijn enorme bereik flinke invloed kan hebben op mensen, dus hij is vrij kieskuerig met wie hij zich associeert. "Ik wijs de meeste verzoeken af. Ik wil ‘schoon’ werken. Ik heb nog nooit samengewerkt met een alcoholbedrijf, sigaretten of iets dat slecht is voor je, omdat veel kinderen me volgen."
Kijkcijferkanon
Om een beeld te schetsen, onlangs ging Khaby een samenwerking aan met State Farm. De Amerikaanse verzekeringsmaatschappijk was daarmee op z’n zachtst gezegd mee in z’n nopjes. Niet meer dan terecht, want met zo’n TikTok haalden ze meer views dan de Super Bowl: 220 miljoen views, dat zijn absurde aantallen.