Nike's Just do it is gebaseerd op de laatste woorden van een moordenaar

29 mei 2023, 11:00 Entertainment
depositphotos 15339779 xl
Een slogan kan je wereldberoemd maken. Red Bull geeft je vleugels. Kruidvat: steeds verrassend, altijd voordelig. Dat zeg ik! Gamma. We kunnen ze allemaal dromen. De beroemdste slogan ooit is misschien wel die van Nike. Just do it. Alleen is de herkomst van die slogan iets minder inspirerend dan de zin zelf.

Just do it

We associëren die drie woorden tegenwoordig altijd met sneakers en sportkleding. In 1988 introduceerde Nike de slogan en hij verdween nooit meer. Hij groeide uit tot een icoon op zich en een absoluut symbool voor het merk. Just do it ene de beroemde swoosh gaan hand in hand. Maar het idee kreeg Nike toen een moordenaar zijn laatste woorden uitsprak.
Dan Wieden, een grote jongen in de marketingwereld destijds, kwam met het idee. “De slogan klinkt niet alleen goed en toegankelijk, hij is ook vaag genoeg zodat iedereen hem kan toepassen op alles”, zegt ESPN-journalist Nick DePaula.

Gary Gilmore

Maar voor de oorsprong moeten we naar Gary Gilmore. Hij vermoorde twee mensen in 1976. Hij beroofde en vermoorde een medewerkere van een tankstation en daarna moest ook een motel manager eraan geloven. Daarbij schoot hij ook zichzelf in zijn hand, waarna hij hulp zocht bij zijn broer. Die gaf hem echter aan bij de politie. Hij werd veroordeeld tot de doodstraf en werd geëxecuteerd door een vuurpeloton. Geen lieverdje dus.
resize 2
Foto: Clark County Prosecutor's Office (Portland Police Bureau #35142)
Net voor zijn fusillade werd gevraagd naar zijn laatste woorden. “Let’s do it.” Bingo, dacht Wieden. “Ik vond het ‘do it’-gedeelte goed klinken. Verder stonden we er niet echt bij stil. ‘Ja, dat kan wel werken’, dachten we.” De rest is geschiedenis. Wieden bedacht daar al dan niet de beste slogan ooit. Een slogan iedereen kan motiveren. Of je nu de beste atleet van de wereld bent, of gewoon een kilootje kwijt wil raken. Just do it.
Delen met
Ook interessant