Het is geen geheim dat een beetje creativiteit op je CV kan helpen, maar Jerry Lee, een voormalig Google-medewerker, is nét dat extra tandje bijgezet. De man besloot zijn cv op te fleuren met een nogal opvallende toevoeging: hij bestempelde zichzelf als ‘Mia Khalifa-expert’. En ja hoor, recruiters vielen er uiteraard massaal voor.
Jerry Lee, inmiddels eigenaar van Wonsulting, een bedrijf dat mensen helpt met hun CV’s, besloot zijn kennis van werving en selectie in de praktijk te brengen. Zijn missie? Testen hoeveel onzin een recruiter eigenlijk door de vingers ziet als er ‘Google’ op je CV staat.
En oh, wat een onzin. Hij veranderde zijn naam in ‘Kiss My Nuts’ en voegde tussen de gebruikelijke skills als ‘AI’, ‘JavaScript’ en ‘Machine Learning’ doodleuk ‘Mia Khalifa-expert’ toe. Als kers op de taart claimde hij dat hij 60% van de stagiairs had besmet met soa’s en dat hij tijdens zijn studententijd het record ‘vodkashots in één nacht’ had verbroken. Tja, als je gaat, dan ga je natuurlijk wel all-in.
Binnen zes weken kreeg hij 29 uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek. Blijkbaar zijn Google en Mia Khalifa de geheime wapens om recruiters te verleiden. Het laat zien dat een bekende naam op je cv meer impact kan hebben dan een keurige lijst met vaardigheden, zoals ‘gemotiveerd’ en ‘flexibel’.
Volgens Jerry draait het allemaal om drie dingen:
Moeten wij nu allemaal ‘Mia Khalifa-expert’ op ons CV zetten? Waarschijnlijk niet. De kans is groot dat de recruiter die je blaadje leest, net even iets minder humor heeft dan Jerry’s proefpersonen. Maar de les is duidelijk: een beetje creativiteit en een beetje brutaliteit kunnen een CV laten opvallen tussen de grijze massa.