Als mede-eigenaar en oprichter van THE ENTOURAGE GROUP heeft Yossi Eliyahoo in dertien jaar een indrukwekkend imperium uit de grond gestampt. Een kleine drie jaar geleden spraken we voor het laatst met de ondernemer. Hoog tijd om eens bij te praten.
We ontmoeten Yossi in MOMO, de zaak waar het in 2008 allemaal begon. Hij kwam vaak en graag in Amsterdam, maar vond dat er wel wat meer internationale allure aan onze hoofdstad mocht worden toegevoegd. Inmiddels heeft hij tientallen zaken door heel Europa, verspreid over elf verschillende labels. Zo kun je Aziatisch eten bij IZAKAYA, pizza bij Toni Loco en hamburgers bij THE BUTCHER. “We hebben in Europa nu zes zaken van THE BUTCHER. In december gaan we weer een nieuwe vestiging openen in Manchester. Uiteindelijk willen we naar 200 zaken van THE BUTCHER. Dat kan ook heel goed, want het is een perfect franchise-onderneming.”
Over ambitie gesproken. In de afgelopen jaren heeft Yossi met THE ENTOURAGE GROUP weer grote nieuwe stappen gezet. “We hebben meerdere vestigingen in het buitenland geopend. Alles is gegroeid en het bedrijf is weer een stuk volwassener geworden. Ook internationaal groeien we heel erg. Zo hebben we plannen om te gaan opereren in steden als Londen, Milaan en Dubai.”
De basis ligt echter nog steeds in onze hoofdstad, de stad die hij in de afgelopen jaren als een raket heeft zien ontwikkelen. “De komst van MOMO heeft in de stad voor veel reuring gezorgd. Er waren veel goede plekken, maar er was weinig van internationale allure. Daarnaast hing er een stigma over de stad heen als de stad waar alle toeristen naartoe gingen voor de coffeeshops. Als je kijkt wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd, dan zijn er nu zoveel meer high end restaurants. Kijk alleen al naar de komst van vijf sterren hotels als het Conservatorium Hotel, Waldorf Astoria en het Rosewood, dat nu in aanbouw is. Amsterdam heeft zich in het afgelopen decennium enorm ontwikkeld als een kosmopolitische plek.”
Iets waar Yossi Eliyahoo met de THE ENTOURAGE GROUP een grote rol in heeft gespeeld. “Wij waren niet de enige natuurlijk, maar we zijn hier wel op het juiste moment begonnen. Amsterdam was klaar voor iets nieuws. Het was tijd out of the box te denken. Wij gingen voor compleet andere interieurs en concepten. Denk aan grote open ruimtes, open keukens en 360 graden bars. Wij durfden grote investeringen aan te gaan en dat heeft goed uitgepakt.”
Voor ons zit dan ook een trotse ondernemer. “Ik heb heel hard gewerkt en zit al dertig jaar in het vak. Al onze merken zijn born en raised in Amsterdam en die rollen we nu internationaal uit. We hebben een goede naam, zijn innovatief en hebben potentie om naar grote steden als Milaan en Londen te gaan. Daar ben ik zeker trots op. Als je me vraagt naar een hoogtepunt, dan vind ik de award tot beste horeca-ondernemer van het jaar in 2015 wel een hoogtepunt. Dat is een bijzonder stukje erkenning voor het werk dat je hebt verricht. Ik had niet gedacht dit in Nederland te bereiken.”
Amsterdam lijkt behoorlijk uitgespeeld, waar wil hij sowieso nog naartoe? “Londen is een plek waar ik graag vestigingen zou willen openen. Vroeger was New York de stad wereldwijd, maar in mijn ogen heeft Londen ze ingehaald. Hier zijn ze het meest innovatief. Het zijn niet alleen de restaurants en hotels, het zit ook in muziek, fashion, musea, clubs… In Londen gebeurt het op dit moment.” Maar wat voor concept staat er bovenaan zijn verlanglijstje? “Ik wil heel graag een beachclub openen. Denk aan Ibiza, Sardinië of Mykonos. Dat lijkt me te gek. We hebben alleen nog de juiste locatie nodig.” Klinkt als een uitstekend plan. Volgende interview daar doen, Yossi?
Meer over de concepten van THE ENTOURAGE GROUP zijn te vinden the-entouragegroup.com .