Om meteen maar to the point te komen: er bestaan influencers die niet echt zijn. We hebben het over virtuele influencers, mensen gemaakt door een computer die berichten postten die net zo standaard en inspiratieloos zijn als echte mensen die dagelijks een update geven op Instagram. Esther Olofsson is hier een voorbeeld van, een vrouw gecreëerd door een Rotterdams communicatiebureau. Het is de eerste ‘Nederlandse’ virtuele influencer.
Eshter Olofsson dus. Geboren in Malmö, maar al een paar jaar woonachtig in Rotterdam. Ze werkt samen met de bekendste merken en lijkt de koffietent-game in Roffa al lang en breed te hebben uitgespeeld. Op Instagram is ze lekker bezig met ruim 45.000 volgers. De 29-jarige leeft een leventje waar menig vrouwelijk puber jaloers op zou kunnen zijn, alleen is het in dit geval dan ook echt te mooi om waar te zijn. Wanneer je langer na haar gezicht kijkt zie je de virtuele trekjes terug, en realiseer je je dat je naar een soort robot zit te kijken. Vrij gênant, want wij hadden Esther net genomineerd voor de FHM500-verkiezing. Krijg je ineens een berichtje terug van Maarten Reijgersberg, werkend bij communicatiebureau RauwCC.
Grapje natuurlijk, wij doen echt wel betere research voordat wij een vrouw voor onze prestigieuze verkiezing nomineren. Daarnaast laat Maarten weten dat Esther bewust niet te knap is gemaakt: “We hebben haar wat bollere wangen en een grotere neus gegeven. Ze moet een beetje de girl next door zijn, mensen moeten zich met haar kunnen identificeren.” Ook is het niet de bedoeling dat mensen denken dat het om een echt persoon gaat: “Het is niet onze ambitie om Esther zo realistisch mogelijk te maken, maar ze moet wel tegen het realisme aan zitten.”
Dat lukt heel aardig. Esther werkt met de bekendste merken samen en promoot vrolijk producten op de manier dat echte influencers dat ook doen. Hoewel RauwCC dus geld verdient aan hun virtuele dochter, kost Esther ook wat. Aan één Instagram-foto van Esther werken zes mensen mee. “We gaan voor foto’s op pad met een stylist, fotograaf en een model dat kenmerken van Esther heeft. Vervolgens worden deze beelden door een artdirector en Photoshop-expert verder bewerkt. Een contentmanager bedenkt er tenslotte een passende tekst bij.” Vooral voor dat model lijkt me dat een rare situatie. Schat, wat heb je vandaag gedaan op je werk? “Ja beetje hip gedaan met een koffietje, zodat virtuele Esther weer wat money van Starbucks krijgt.”