De Boeing 747 is misschien wel het meest iconische vliegtuig van de geschiedenis. De joekel, ook wel 'Queen of the Skies', zou eerder al met pensioen gaan. Vanwege de coronacrisis mochten de blauwe vogels nog een beetje langer mee. Maar ja, aan al het moois komt een eind: op zondag 25 oktober landde de laatste 747 rond 20:30 op Schiphol.
Het vliegtuig ging in 1969 voor het eerst de lucht in. Vanaf de eerste vlucht tot de introductie van de Airbus A380 in 2007 was de 747 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Toch netjes gedaan!
Tussen 1969 en 2007 zijn generaties van mensen gekomen en gegaan, waarvan een heleboel ook dus met de 747. In totaal hebben de rakkers namelijk 3,5 miljard mensen gevlogen - dat is de helft van 't aantal mensen op aarde.
De broertjes Wright (je zou maar met je broer je Wikipediapagina moeten delen) staan natuurlijk bekend om hun eerste vlucht, maar ze zullen versteld staan van hoe ver luchtvaart gekomen is. De gehele vlucht van de broers had namelijk met gemak in de 747 gepast. Sterker nog, zelfs in het economy-gedeelte van de cabine hadden ze ruimte overgehad.
Tja, je zou denken met dat strakke blauwe kleurtje dat de 747 nog vrij nieuw is, maar toch gaat het toestel al weer even mee. De Boeing 747 ging namelijk vijf maanden eerder de lucht in dan de bekende Apollo 11 vlucht naar de maan.
Boeing kreeg van meerdere kanten te horen dat ze grotere vliegtuigen moesten maken. Zo ook van Boeings grootste klant destijds: Pan Am. Zij wilden grotere vliegtuigen, omdat het luchtverkeer steeds drukker begon te worden. Boeing maakte een nieuwe werkplaats in Everett in de staat Washington. De vraag was zo groot, dat het bedrijf de eerste versies bouwde zonder dat het dak afgemaakt was. De werkplaats is nu trouwens nog steeds het grootste gebouw ter wereld qua inhoud.
Als je een gebruiksaanwijzing opent en elke dag een knopje of lichtje uit je hoofd leert, weet je na een jaar pas alles te vinden. Boeing had hier trouwens al een Marie Kondo-tje gedaan, want oorspronkelijk zaten er 971 knopjes en andere dingen in de cockpit.
Dat is hoelang Usain Bolt er over zou doen om van de neus tot de staart te rennen. Dat is trouwens zo'n 71 meter als je uitgaat van de 747-400.
Heb jij aan het eind van je loon een stukje maand over? Dan snap je misschien Boeing wel een beetje. Het project was zo gruwelijk duur, dat Boeing met moeite de leningen kreeg om aan de slag t gaan. Het bedrijf had een schuld van 2 miljard, het meeste voor een bedrijf destijds. Enne... een 2 miljard in 1969, was een stuk meer dan een 2 miljard dollar nu waard is!
De vliegtuigen werden niet alleen gebruikt voor passagiers. De omgebouwde 742-200 met de naam Evergreen 747 Supertaker is namelijk het grootste blusvliegtuig ter wereld. Er past maar liefst 75 duizend liter water in 't gevaarte.