Ze reizen de hele wereld over, staan op de dikste feesten en de vrouwen liggen aan hun voeten. Het leven van een dj gaat behoorlijk over rozen. In DJ Talk praat FHM met de draaitafelkunstenaars over hun leven, de liefde voor muziek en party's. In gesprek met de Deense techno superstar Kölsch over extreme marathonsets, zijn hoedencollectie en het verlangen om weer te draaien in volle clubs. "Fuck backstage, fuck the VIP. De belangrijkste plek om te partyen en muziek te luisteren is tussen het publiek voor de speakers."
Als vaste gast bij grote festivals als Awakenings, BPM Festival en Tomorrowland behoort Rune Reilly Kölsch (Iers en Deens bloed) tot de crème de la crème van de mondiale techno scene. Van Italië tot Japan en van Australië tot Brazilië. Als de naam van Kölsch op de flyer staat, dan lopen de clubs vol. FHM belt met de 43-jarige Deen die zich even op Ibiza begeeft, voordat hij weer naar Kopenhagen vliegt. Zijn thuisbasis en de plek waar hij als klein jongetje opgroeide als zoon van een hippiemoeder in ‘freetown’ Christiana, een zelf uitgeroepen onafhankelijke enclave middenin de hoofdstad van Denemarken.
Dit keer geen gig op het befaamde Spaanse party-eiland, want ook op Ibiza heeft corona een krater geslagen in het clubleven. “Het meest mis ik het draaien van keiharde muziek op massive geluidsinstallaties in donkere ruimtes. Maar ik verlang ook weer naar optredens voor publiek, de interactie met de mensen op de dansvloer en het ontmoeten van vrienden. Natuurlijk zijn er dingen gaande in de wereld die belangrijker zijn, maar vanuit mijn egoïstische point of view is dit iets waar ik ontzettend naar verlang.” Niet vreemd, voor iemand waarbij elektronische muziek een eerste levensbehoefte is. Kölsch draait al twee decennia mee als dj van internationale faam. Of hij ook voordelen ziet van de hele corona situatie? “Nou, ik heb in twintig jaar niet zoveel geslapen als in de afgelopen maanden. Dat was wel even heel erg lekker. De batterij is volledig opgeladen. Daarnaast vind ik het een interessante periode voor artiesten. Veel inspiratie komt voort uit interactie met mensen. Het zorgt ervoor dat je op zoek moet naar nieuwe manieren om inspiratie op te doen of muziek te maken. Aangezien dansen in clubs of op festivals niet aan de orde is, kijk ik bijvoorbeeld nu meer naar het maken van ‘luistermuziek’.
Dat is overigens nog geniet van toepassing op z’n nieuwe album dat zal verschijnen op het label Kompakt. “Eigenlijk zou mijn album in juli verschijnen, maar door corona is het iets opgeschoven. Het wordt experimenteel, maar het is allemaal dancefloor music . Zo is er een track die heel erg geïnspireerd is door jazz, terwijl een ander weer gedomineerd wordt door piano’s. Ik heb geprobeerd om iets nieuws en spannend te creëren, maar het is allemaal classic Kölsch muziek.”
Het zal helaas nog even duren voordat hij z’n nieuwe muziek en hits als Loreley en Opa kan spelen. Hij heeft op heel wat bizarre locaties gestaan, met als hoogtepunt bovenop de Eiffeltoren in Parijs voor organisatie Cercle . “Als je niet over clubs of festivals praat, dan was dat sowieso mijn meest legendarische locatie om te draaien. Dat was once in a lifetime. Mocht er ooit nog zoiets gebeuren, dan lijkt het me heel cool om ooit in het International Space Station te draaien.”
Als je zo’n beetje alle festivals en clubs al hebt gehad en zoveel dansers raketjes hebt zien eten, dan ga je vanzelf buiten de stratosfeer denken. Des te toffer om te horen dat Trouw Amsterdam (RIP) tot zijn favoriete plekken ooit behoort. “Trouw was uniek. Een magische plek. De club stond voor mij voor alles waar Amsterdam zo goed in is. Zo vrij en open minded. Ik herinner me nog een avond dat ik met mijn goede vriend Joris Voorn zat te dineren in het restaurant. Op het moment dat de club openging stormden de mensen die binnenkwamen direct naar de dansvloer. Niet eerst een drankje bij de bar en rustig inkomen, maar vanaf het moment dat ze binnen waren kwamen ze daar voor een ding: dansen. Dat zie je op maar heel weinig plekken in de wereld gebeuren. Het stemt me ook triest dat De School is gesloten. Ik weet dat het werd gerund door een paar mensen van het oude Trouw team. Helaas gaan door de pandemie veel clubs het heel zwaar hebben. Hoe langer de rit duurt, des te minder clubs we overhouden.” Naast Trouw heeft Kölsch in Duitsland een andere all time favoriet. “In Keulen heb je een kleine club: Gewölbe. Daar heb je een geluidssysteem, dat is niet normaal. Het is speciaal gemaakt door een guy uit Berlijn die is gespecialiseerd in high end audio equipment. Het zijn horn speakers, maar het geluid is zo sweet en warm. I love that system. Daarnaast is de muzieksmaak van de bezoekers erg ontwikkeld, dus wanneer ik in de booth sta, kan ik draaien wat ik wil. Van disco tracks tot zelfs rock. Dat is geweldig.”
"Om op avontuur te gaan, op te gaan in de muziek en de tijd te vergeten is het lekkerste wat er is"
Niet in de laatste plaats omdat hij daar uren de tijd krijgt voor zijn sets. “Meestal draai ik daar sets van 8 tot 9 uur. Dat is het beste wat er is. Het voelt ongelooflijk. Je raakt in een soort trance. Ik hou ervan als je alle tijd krijgt om alle tracks te draaien die je wilt. Na een uur of 5 a 6 wordt het intiem. Je vergeet de tijd, want die speelt geen enkele rol meer. Zoiets kan een prachtige emotionele ervaring zijn.” De langste set die hij ooit heeft neergezet? “Ik heb privé op een feestje met vrienden wel eens zestien uur achter elkaar gedraaid, maar officieel is mijn langste set eentje van elf uur in Antwerpen. Niet alleen voor mij zijn van die marathonsets een belevenis, voor een bezoeker kan het ook heel relaxed werken. Tegenwoordig heb je heel veel potentiële keuzestress. De ene artiest draait hier, maar je wil iemand anders ook daar zien en tussendoor wil je ook bier halen en een hotdog eten. Waar haal je de tijd vandaan? Als je dan een dj hebt waarvan je weet dat hij er over zes uur nog steeds staat, dan kun je je FOMO overboord gooien en weet je dat je nog genoeg de tijd hebt. Het haalt een beetje druk weg. Ga lekker naar de bar, als je weer eens terug bent draai ik hier nog wel een paar uur, haha.”
De hele wereld overvliegen om elke avond ergens anders te draaien. Heeft een top-dj als Kölsch nog tijd om zelf wel eens te gaan feesten? “Ik probeer nog wel regelmatig te gaan. Als ik ergens moet draaien dan probeer ik altijd vroeg van huis te gaan, zet ik mijn hoed af en ga ik even dansen. De laatste jaren is dat wel wat lastiger geworden, omdat ik vaak wordt herkend door mensen uit het publiek die een selfie willen. Maar ik hou ervan om op de dansvloer te staan. Dat is waar het allemaal om draait. Fuck backstage, fuck the VIP. De belangrijkste plek om te partyen en muziek te luisteren is tussen het publiek voor de speakers. Ik zou dat veel meer willen doen. Om op avontuur te gaan, op te gaan in de muziek en de tijd te vergeten is het lekkerste wat er is.” Maar welke plekken zou onze Deense vriend aanraden? “Qua clubs Gewölbe in Keulen, maar Rex in Parijs is ook incredible . Op festivals heb ik genoten van Glastonbury. Daar is zoveel gekke shit gaande. Tomorrowland is mindblowing. Al het werk dat ze daar insteken: bizar. Verder vind ik Dour een heel cool festival. Of Melt in Duitsland, de vibe en de omgeving met al die kranen is insane. En natuurlijk Awakenings.”
Maar wat nou als Kölsch carte blanche zou krijgen om zelf iets te organiseren. Hoe zou dat eruit zien? “Oei, mooie vraag. Sowieso een outdoor locatie. En ik zou er graag een 24 uurs-feest van maken. Beginnen een beetje ambient, indy rock en jazz zodat de bezoekers lekker kunnen inkomen. Een artiest als David Mancuso bijvoorbeeld. En dan langzaam transformeren richting elektronische muziek, om te knallen met house en techno in de avond en de nacht. Qua artiesten zou ik al mijn favoriete dj’s uitnodigen. Denk aan Derrick May, Jeff Mills, Carl Cox en Carl Craig, maar natuurlijk ook vrienden als Tiga en Joris voorn. Ik denk dat dit een prachtige ervaring voor iedereen zou kunnen worden.”
Hij noemde hem al een paar keer: Joris Voorn . Met de Nederlandse techno dj heeft hij een goede vriendschap ontwikkeld. “We hebben elkaar in Trouw leren kennen in 2011. Het klikte direct. We hebben daarna contact gehouden en hij is uitgegroeid tot een van mijn beste vrienden. We gaan zelfs samen op vakantie.” Tot slot moeten we het nog even hebben over zijn trademark. Waar je hem ook gaat zien, er is altijd een item onlosmakelijk met Kölsch verbonden: de hoed. “Haha, ik hou gewoon van hoeden. Ik verzamel ze al jaren. Ik heb een grote collectie van zo’n 100 hoeden. Ik vind het er gewoon tof uitzien. Het heeft iets elegants, maar ook klassieks. Het is een bepaalde stijl, maar ik vind het er gewoon cool uitzien. Er zit verder niet een hele diepe betekenis achter.”
Voorlopig zullen we helaas nog even geduld moeten hebben om te dansen voor de dj-booth van Kölsch. Wel heeft hij onlangs op het online festival van Tomorrowland gedraaid. Op hun website kun je die set terugkijken en luisteren. Op 25 september zal het nieuwe album van Kölsch verschijnen op Kompakt.
Meer interviews met techno legends? Lees hier onze artikelen met